نویسنده

  • تصویر محمدرضا مریدی

    محمدرضا مریدی

    هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
گزارش سیاستی (4)

هنر (موسیقی، نمایشی و تجسمی)

معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سلسله گزارش‌های سیاستی در مورد مسائل فرهنگی و هنری با تأکید بر نتایج پیمایش‌ها و پژوهش‌ها تدوین کرده است. هر کدام از این گزارش‌ها بر یک حوزه متمرکز است. گزارش حاضر در مورد هنر (موسیقی، نمایشی و تجسمی) است که محمدرضا مریدی در بهار 1400 آن را نوشته است.
تصویر هنر (موسیقی، نمایشی و تجسمی)

نمایش‌­های متعددی به صحنه می‌­رود، نمایشگاه‌­های متنوعی برگزار می‌­شود و کنسرت­‌های مختلف اجرا می‌­شوند. هر هفته تعداد قابل‌توجهی از رویدادهای هنری در تهران و دیگر شهرهای ایران درحال‌برگزاری است. اگرچه در دوران همه‌­گیری ویروس کرونا از این روند کاسته شده اما رویدادهای هنری از هر فرصتی برای اجرا و به صحنه آمدن استفاده می­‌کنند. این جنب‌وجوش برخاسته از جمعیت جوان متقاضی و تعداد زیادی هنرمند و تحصیل­‌کردۀ هنر است. باید دقیق­‌تر پرسید سهم نظام مدیریت هنر از این پویایی چقدر است؟ چه سیاست‌­هایی برای رونق‌دادن به هنر اجرا شده است؟ چه برنامه­‌های حمایتی برای هنرمندان و چه نظام یارانه‌­ای برای دسترسی مخاطبان به هنر دنبال شده است؟ از مجموعه سیاست‌­ها و مدل­‌های راهبردی، سهم سیاست­‌های حمایتی و هدایتی بیشتر بوده یا سیاست­‌های نظارتی و دخالتی؟ آیا بیشتر نقش بازدارنده و کنترل‌کننده داشته است یا نقش پیشتیبانی‌کننده و شتاب­‌دهنده؟ پاسخ به این پرسش‌­ها دشوار است. برخی را باید به قضاوت بلندمدت و تاریخی سپرد، اما برخی از سیاست­‌ها و برنامه­‌های مدیریتی را می­‌توان مرور و ارزیابی کرد. باید تصمیم­‌ها و اقدام‌­ها را پایش کرد و نتایج موردانتظار و پیامدهای غیرمنتظرۀ آن را موردمطالعه قرار داد.

در دو دهۀ گذشته انواع مختلفی از سندنگاری، نگاشت­‌نگاری و گزارش راهبردی برای فرهنگ و هنر ارائه شده است، اما اغلب این اسناد و راهبردها، انتظارات آرمانی و سیاسی از هنر دارند. اسناد کلان که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب می­‌کند و برنامه‌­هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می­‌کنند، بخشی از تلاش­‌ها برای سیاست‌گذاری آرمانی در فرهنگ و هنر است. اما اغلب این اسناد و نگاشت‌­ها یا در نیمۀ راه و پیش از اجرایی‌شدن رها می‌­شوند یا با تغییر دولت‌­ها به حاشیه می­‌روند و سناریوهای تازه برای توسعۀ هنر ازسرگرفته می­‌شود. لذا با تعدد سیاست­‌ها و برنامه­‌های فرهنگی و هنری مواجه هستیم که اقدام‌­ها برای عملیاتی‌کردن آن‌ها مبهم و بی­‌سرانجام است. برای ارزیابی سیاست­‌ها و برنامه‌­های به اجرا درآمده، باید به آنچه در جامعۀ هنری در جریان است، توجه کرد. ابتدا باید واقع­‌بینانه به مسائل هنر در جامعه پرداخت، سپس سیاست‌­ها را طراحی کرد.

در بخش اوّل این گزارش به مهم‌ترین مسائل هنر در حوزۀ هنرهای تجسمی، موسیقی و هنرهای نمایشی می‌پردازیم. به کاستی­‌ها، ناهماهنگی­‌های سازمانی و تنگناهای کار هنری اشاره کنیم، تا به جای طرح ایدئال­‌های سیاسی به راهکارهای عملی برای پویایی حوزۀ هنر پرداخته شود. در بخش دوم، به رویکردهای مختلف در سیاست­‌گذاری حمایتی، هدایتی، نظارتی و دخالتی در هنر اشاره خواهد شد. شناخت این رویکردها برای ارائۀ راهبرد و برنامه ضروری است. در بخش سوم سیاست­‌ها و برنامه‌­های هنر در کشور را مطالعه می­‌کنیم؛ ازجمله به بودجه­‌های هنر می­‌پردازیم و اینکه چگونه می­‌توان سهم این بودجه‌­ها را افزایش داد. به برنامه‌­های حمایت و تأمین معیشت هنرمندان می­‌پردازیم و چگونه می‌­توان این برنامه­‌ها را بهتر اجرایی کرد. همچنین به سیاست­‌های سلیقۀ همگانی و ذائقۀ هنری می­‌پردازیم و ضمن آن مسائلی چون مصرف هنر، آموزش هنر و مواجهه با هنر در عرصۀ عمومی را بررسی خواهیم کرد. درنهایت به مبحث سازمان­‌ها، نهادها و انجمن­‌های هنری خواهیم پرداخت و نقش این نهادهای صنفی و مدنی هنر را برای پویایی جامعۀ هنری و توسعۀ هنر موردتأکید قرار می­‌دهیم.

294191