در گزارش کتابفروشی الکترونیکی طاقچه آمده است که میزان مطالعه در سال 1400، بیش از 7 میلیون 700 هزار ساعت بوده است و 11درصد کتابخواندن در طاقچه نسبت به سال قبل رشد کرده است. 6.5 دقیقه سرانه مطالۀ جمعیت باسواد کشور در سال 1400 افزایش داشته است. این گزارش نسبت مصرف کتاب خواندن را در سال 1400 بررسی کرده است.
دفتر طرحهای ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهمن ماه 1397 در مورد «دیدگاه مردم در خصوص اینستاگرام و فیلترینگ آن» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه میآید.
در عصر حاضر اینترنت یکی از ضروریات مصرفی غیرقابلحذف برای تمام مردم دنیا است و استفاده از این خدمت در تمام دنیا هزینهبر است. بااینحال هزینۀ استفاده از اینترنت در هر کشوری متفاوت است. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، هزینۀ استفاده از اینترنت در برخی از کشورها بهصورت منتخب قابلمشاهده است.
این پژوهش ضمن تدوین چارچوب مفهومی، بررسی تحولات ویدئوی درخواستی در سطح جهان و ایران، وضعیت فعلی سیاستگذاری، تنظیمگری و افکارعمومی در ایران، مسائل ویدئوی درخواستی، مسائل تنظیمگری ویدئوی درخواستی و آینده تحولات ویدئوی درخواستی، به ارائه توصیههای سیاستی پرداخته شده است، این طرح با نظارت مجتبی صمدی (رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و علی فلاحی (مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور) تهیه شده است.
در سال ۲۰۲۲ شرکت گوگل لیستی از پرمخاطبترین عناوین خود منتشر کرده است. پرمخاطبترین عنوانها، اخبار، مردم و ورزشکاران نیز در این لیست قرار گرفتهاند. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، پرمخاطبترینها در این چهار بخش ازجمله «وردل»، - بازی با کلمات -، «اوکراین» و درگذشت «ملکه الیزابت» را مشاهده میکنید.
مقالۀ «سازمانهای مردمنهاد ایران (خیریه) و ذینفعان در رسانههای اجتماعی (مطالعۀ کیفی الگوهای ارتباطی)» را مهدیه نجفیزاده، علی ربیعی و علیاکبر فرهنگی نوشتهاند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دروۀ 17، شمارۀ 65، زمستان 1400 منتشر شده است.
گزارش «فضای مجازی و محصولات دیجیتال» معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را حامد طاهری کیا در بهار 1400 نوشته است. این گزارش با تأکید بر نتایج پیمایشها و پژوهشها توصیههای سیاستی در این حوزه ارائه میدهد.
اینفوگرافی زیر را که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است براساس آخرین آماری است که روابط عمومی وزارت ارتباط نشر داده است. براساس این آمار تا 15 آذرماه 1401 تعداد کاربران فعال روبیکا 15میلیون و 300هزار نفر، ایتا 9میلیون و 200 هزار نفر، بله 3میلیون و 300هزار نفر و سروش پلاس 3میلیون و 500هزار نفر است.
مقالۀ «روزنامه و اینترنت؛ واکاوی تحولات صنعت روزنامه در فرایند اینترنتیشدن در ایران» را سیدمحسن بنیجمال و محمد توکل نوشتهاند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 17، شمارۀ 65، زمستان 1400 منتشر شده است.
مقالۀ «عکاسی خبری در بستر شبکههای اجتماعی: نظریۀ ارزش نمایشی بنیامین و ریزوماتیک دلوز» را علیرضا فرزین، هادی خانیکی و محمدمهدی فرقانی نوشتهاند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 17، شمارۀ 62، بهار 1400 منتشر شده است.
«گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکۀ نمایش خانگی» که در ادامه آورده میشود را مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1389 انجام داده است.
این گزارش عملکرد آپارات را از تیر 1399 تا تیر 1400 نشان میدهد. در بهار 1400 پهنای باند آن به بیش از 300 گیگابایت بر ثانیه رسید و این یعنی امروز آپارات به یکی از مهمترین بزرگراههای اینترنتی کشور تبدیل شده است.
مرکز توسعۀ فرهنگ و هنر در فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1400 طرح کودکان و اینترنت در ایران (فرصتها و تهدیدها) را انجام دادهاند. در این طرح تلاش شده با جمعآوری دادههای دقیق در مورد تجارب دیجیتالی کودکان، خطرها و فرصتهای فضای مجازی و میزان توجه به حقوق کودکان در فضای مجازی، زمینۀ تدوین سند مدیریت مصرف اینترنت برای کودکان را فراهم کند.
یافتهها و تحلیلهای این گزارش در مورد تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییراتی که در روند مرجعیت رسانهای و خبری جامعۀ ایران رخ داده است، نشان میدهد که آیندۀ رسانهای ایران و جهان پیچیده، متنوع، متکثر و رقابتی است و سیاستهای رسانهای موجود مانند طرح صیانت از فضای مجازی، فیلترینگ و پارازیتهای ماهوارهای، مواجههای هدفمند و کارآمد با این جهان رسانهای متنوع و رقابتی نیست.