گزارش نظرسنجی

بررسی دیدگاه مردم در خصوص اینستاگرام و فیلترینگ آن

دفتر طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهمن ماه 1397 در مورد «دیدگاه مردم در خصوص اینستاگرام و فیلترینگ آن» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه می‌آید.
تصویر بررسی دیدگاه مردم در خصوص اینستاگرام و فیلترینگ آن

بیشترین میزان عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی با 60.3درصد به تلگرام و پس از آن اینستاگرام با 39.3درصد و واتساپ با 27.8درصد اختصاص دارد.

از میان افرادی که عضو اینستاگرام هستند 32.2درصد اعلام کرده‌اند که چهره‌های مشهور اینستاگرام را می‌شناسند در مقابل 67.8درصد نیز گفته‌اند که شناختی از چهره‌های مشهور اینستاگرام ندارند.

بیش از نیمی از پاسخ‌گویان (54.1درصد) ارتباط با دوستان و آشنایان را از موارد استفاده از اینستاگرام عنوان کرده‌اند. بعد از آن، تماشای کلیپ‌ها (40.9درصد)، پیگیری اخبار (31.2درصد)، به‌ترتیب فراوانی از سوی پاسخ‌گویان از موارد مورداستفاده اینستاگرام مطرح شده است.

43.2درصد از پاسخ‌گویان گفته‌اند صفحۀ هنرمندان (بازیگران و خواننده‌ها) را در اینستاگرام دنبال می‌کنند. همچنین دنبال‌کردن صفحۀ ورزشکاران با حدود 23درصد، شخصیت‌های علمی با 11.3درصد، در رده‌های بعدی پیگیری پاسخ‌گویان قرار دارد.

درخصوص جذابیت قابلیت‌های مختلف اینستاگرام؛ استوری‌گذاشتن با 33.7درصد، لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن زیر پست دیگران (32.4درصد) و به‌اشتراک‌گذاشتن (شئیرکردن) عکس و فیلم یا متن (پست‌گذاشتن) با 30.8درصد ازجمله سه قابلیت جذاب و پرطرفدار اینستاگرام در بین پاسخ‌گویان است.

اکثریت پاسخ‌گویان (75.3درصد) گفته‌اند صفحۀ شخصی اینستاگرام‌شان محدودیت دارد، در مقابل 34.7درصد صفحه‌شان در اینستاگرام عمومی است.

64.4درصد پاسخ‌گویانی که عضو اینستاگرام هستند، پست‌هایی که در صفحۀ شخصی اینستاگرام خود می‌گذارند با موضوع عکس و رویدادهای شخصی و خانوادگی است.

از میان افرادی که عضو اینستاگرام هستند، 42.4درصد پاسخ‌گویان گفته‌اند که صفحۀ شخصی‌شان در اینستاگرام کمتر از 100دنبال‌کننده دارد. حدود 40درصد نیز تعداد فالوئرهای خود را بین 101 تا 500نفر اعلام کرده‌اند. همچنین 18.8درصد از افراد نیز بیش از 500فالوئر در اینستاگرام دارند.

بیش از نیمی از پاسخ‌گویان (55.1درصد) گفته‌اند از احتمال فیلترشدن اینستاگرام اطلاع دارند. در مقابل 33.5درصد پاسخ‌گویان نیز در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

اکثریت پاسخ‌گویان (62.5درصد) با فیلترشدن اینستاگرام مخالف هستند. در مقابل 14.8درصد پاسخ‌گویان موافق فیلترشدن اینستاگرام هستند. این نسبت‌ها در بین اعضای اینستاگرام به‌ترتیب 84.4درصد و 10درصد است.

67درصد پاسخ‌گویانی که عضو اینستاگرام هستند، گفته‌اند پس از فیلترشدن این شبکۀ اجتماعی همچنان به عضویت خود در آن با استفاده از فیلترشکن ادامه می‌دهند. 11.3درصد این پاسخ‌گویان نیز اظهار داشته‌اند پس از فیلترینگ اینستاگرام به عضویت شبکه‌های اجتماعی مجازی دیگر همچون تلگرام، واتساپ و ... درخواهند آمد. همپنین 21.7درصد پاسخ‌گویان عضو اینستاگرام نیز اعلام کرده‌اند پس از فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی خارج می‌شوند.

294182