نویسنده‌ها

  • تصویر محمدامین صبوری

    محمدامین صبوری

  • تصویر علی فلاحی

    علی فلاحی

گزارش مرکز رصد فرهنگی (77)

تیک‌تاک؛ رسانه یا بازی؟

تیک‌تاک یکی از نرم‌افزارهای‌کاربردی در سال‌های اخیر است؛ که مرکز رصد فرهنگی گزارشی با عنوان «تیک‌تاک؛ رسانه یا بازی؟» در تیر 1403 منتشر کرده است.
تصویر تیک‌تاک؛ رسانه یا بازی؟

تیک‌تاک در سال 2016 توسط شرکت چینی «بایت‌دنس» (ByteDance) با هدف ایجاد پلتفرمی برای ساخت و اشتراک‌گذاری ویدیوهای موزیکال و کلیپ‌های کوتاه ویدئویی معرفی و راه‌اندازی شد. این برنامه که براساس UGC (محتوای تولیدشده توسط کاربر) بنا شده است، در سال 2017 راهی بازار جهانی گردید. مالک این پلتفرم، شرکت فناوری چینی بایت‌دنس، توسعه‌دهنده برنامه‌های محبوب دیگری مانندDouyin ، Toutiao و CapCut نیز است. توسعه و گسترش جهانی تیک‌تاک با سرعت چشم‌گیری انجام شد. تا دسامبر 2018، این نرم‌افزارکاربردی در چین به‌تنهایی بیش از 250 میلیون کاربر فعال روزانه و 500 میلیون کاربر فعال ماهانه داشت. در همین سال، تیک‌تاک پس از ادغام با موزیکالی(Musical.ly)، که به ویدئوهای کوتاه لب‌خوانی معروف بود، به‌صورت بین‌المللی گسترش یافت. این نرم‌افزارکاربردی به‌سرعت محبوبیت زیادی به‌ویژه در میان نس (Z) پیدا کرد، در حالی که نسل‌های قدیمی‌تر آن را کمتر راحت می‌یافتند(Herrero و دیگران، 2020).

سال 2019 نقطه عطفی برای تیک‌تاک بود، زیرا به محبوب‌ترین نرم‌افزارکاربردی تبدیل شد و نرم‌افزار دوم کاربردی پردانلود جهان لقب گرفت. هم‌اکنون، تیک‌تاک در 150 کشور دنیا فعال است، 75 زبان را پشتیبانی می‌کند و در بیش از 40 کشور جهان در صدر فهرست پربازدیدترین نرم‌افزارکاربردی قرار دارد. رشد تیک‌تاک در سال 2020 شتاب بیشتری گرفت. در این سال، تیک‌تاک به تعامل 800 میلیون کاربر در سراسر جهان دست یافت و در سه‌ماهه اول سال 2020 (از ژانویه تا آوریل) تعداد دانلود آن از دو میلیارد نفر فراتر رفت. این رشد سریع، به‌ویژه در دوران پاندمی کرونا و قرنطینه‌های ناشی از آن، شتاب بیشتری گرفت. در این دوران، تیک‌تاک به‌عنوان یک منبع مهم برای سرگرمی و مواد آموزشی در دوران قرنطینه مطرح شد و همۀ این‌ها باعث اوج گرفتن تیک‌تاک در جهان گردید. این رشد چنان سریع بود که در سال ۲۰۲۰، تیک‌تاک به یکی از بیشترین دانلودهای نرم‌افزارکاربردی جهان تبدیل شد و در بازارهایی مانند هند، چین و ایالات متحده حضور قابل‌توجهی پیدا کرد(Herrero و دیگران: 2020).

294378