در عصر حاضر اینترنت یکی از ضروریات مصرفی غیرقابل‌حذف برای تمام مردم دنیا است و استفاده از این خدمت در تمام دنیا هزینه‌بر است. بااین‌حال هزینۀ استفاده از اینترنت در هر کشوری متفاوت است. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، هزینۀ استفاده از اینترنت در برخی از کشورها به‌صورت منتخب قابل‌مشاهده است.
در سال ۲۰۲۲ شرکت گوگل لیستی از پرمخاطب‌ترین عناوین خود منتشر کرده است. پرمخاطب‌ترین عنوان‌ها، اخبار، مردم و ورزشکاران نیز در این لیست قرار گرفته‌اند. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، پرمخاطب‌ترین‌ها در این چهار بخش ازجمله «وردل»، - بازی با کلمات -، «اوکراین» و درگذشت «ملکه الیزابت» را مشاهده می‌کنید.
مقالۀ «سازمان‌های مردم‌نهاد ایران (خیریه) و ذی‌نفعان در رسانه‌های اجتماعی (مطالعۀ کیفی الگوهای ارتباطی)» را مهدیه نجفی‌زاده، علی ربیعی و علی‌اکبر فرهنگی نوشته‌اند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دروۀ 17، شمارۀ 65، زمستان 1400 منتشر شده است.
گزارش «فضای مجازی و محصولات دیجیتال» معاونت پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات را حامد طاهری کیا در بهار 1400 نوشته است. این گزارش با تأکید بر نتایج پیمایش‌ها و پژوهش‌ها توصیه‌های سیاستی در این حوزه ارائه می‌دهد.
اینفوگرافی زیر را که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است براساس آخرین آماری است که روابط عمومی وزارت ارتباط نشر داده است. براساس این آمار تا 15 آذرماه 1401 تعداد کاربران فعال روبیکا 15میلیون و 300هزار نفر، ایتا 9میلیون و 200 هزار نفر، بله 3میلیون و 300هزار نفر و سروش پلاس 3میلیون و 500هزار نفر است.
مقالۀ «روزنامه و اینترنت؛ واکاوی تحولات صنعت روزنامه در فرایند اینترنتی‌شدن در ایران» را سیدمحسن بنی‌جمال و محمد توکل نوشته‌اند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 17، شمارۀ 65، زمستان 1400 منتشر شده است.
مقالۀ «عکاسی خبری در بستر شبکه‌های اجتماعی: نظریۀ ارزش نمایشی بنیامین و ریزوماتیک دلوز» را علیرضا فرزین، هادی خانیکی و محمدمهدی فرقانی نوشته‌اند و در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، دورۀ 17، شمارۀ 62، بهار 1400 منتشر شده است.
در اینفوگرافی زیر که سایت نمافر طراحی و منتشر کرده است، بیان شده که در ایران 56درصد ترافیک اینترنت به اینستاگرام و واتساپ اختصاص دارد.
مرکز توسعۀ فرهنگ و هنر در فضای مجازی، وزارت آموزش و پرورش و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1400 طرح کودکان و اینترنت در ایران (فرصت‌ها و تهدیدها) را انجام داده‌اند. در این طرح تلاش شده با جمع‌آوری داده‌های دقیق در مورد تجارب دیجیتالی کودکان، خطرها و فرصت‌های فضای مجازی و میزان توجه به حقوق کودکان در فضای مجازی، زمینۀ تدوین سند مدیریت مصرف اینترنت برای کودکان را فراهم کند.
یافته‌ها و تحلیل‌های این گزارش در مورد تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییراتی که در روند مرجعیت رسانه‌ای و خبری جامعۀ ایران رخ داده است، نشان می‌دهد که آیندۀ رسانه‌ای ایران و جهان پیچیده، متنوع، متکثر و رقابتی است و سیاست‌های رسانه‌ای موجود مانند طرح صیانت از فضای مجازی، فیلترینگ و پارازیت‌های ماهواره‌ای، مواجهه‌ای هدفمند و کارآمد با این جهان رسانه‌ای متنوع و رقابتی نیست.
اینفوگرافی زیر را خبرگزاری ایسنا براساس داده‌های مرکز ملّی آمار طراحی کرده است. در این اینفوگرافی وضعیت استفاده ایرانی‌ها از اینترنت آورده شده است.
اینفوگرافی زیر را کیو آنالیتیکز براساس نظرسنجی‌های ایسپا طراحی کرده است. یافته‌های به دست آمده از ۹ موج نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا نشان می‌دهد استفاده از صداوسیما به‌عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات پاسخ‌گویان از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ روندی نزولی طی کرده است. این در حالی است که سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی روند صعودی چشم‌گیری را نشان می‌دهند.
در اینفوگرافی زیر موضوع اصلی صفحات بیش از پانصد هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام را به نقل از سایت بتا نشان داده است. صفحات سلبریتی‌ها بیشترین بازدیدکننده را دارد که 31 درصد است و کمترین بازدیدکنندگان مربوط به صفحات پزشکی و سلامت، دکوراسیون، سفر و گردشگری و مذهبی است که 1 درصد را شامل می‌شود.

یافته‌های پیمایش ملی خانواده (سال ۱۳۹۷)

وضعیت مصرف رسانه‌ای و اوقات فراغت خانواده‌های ایرانی

پیمایش ملی خانواده در سال 1397 توسط جهاد دانشگاهی واحد البرز در کشور اجراشده است. مدیران علمی طرح ایرج فیضی و مرضیه ابراهیمی بوده‌اند. نظارت علمی این طرح را نیز سعید معیدفر و سوسن باستانی بر عهده داشته‌اند. موضوع محوری این گزارش ابعاد مختلف مصرف رسانه، شبکه‌های مجازی و چگونگی گذران اوقات فراغت در خانوارهای ایرانی است. گسترش اینترنت تا حد زیادی فرصت‌های پیش روی خانوارها و شهروندان را در حوزه رسانه و اوقات فراغت متحول ساخته و تا حدودی این تغییرات را می‌توان در این نظرسنجی مشاهده کرد.
در اینفوگرافی زیر که اعتمادآنلاین ترسیم کرده است، تعداد کاربران اینترنت کشورهای خاورمیانه و ضریب نفوذ اینترنت در این کشورها مقایسه شده است.
این گزارش در سال 1394 توسط دفتر مطالعات فرهنگی معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و تدوین‌شده است. متن پیش رو حاصل دو نشست تخصصی است که در خردادماه 1394 با سخنرانی دکتر مهدی منتظر قائم، عضو هیئت‌علمی گروه ارتباطا دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزارشده است. گزارش حاضر به اصول سیاست‌گذاری در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در ایران و موانع و چالش‌های پیش روی این فرایند می‌پردازد.
طبق نتایج آخرین نظرسنجی ایسپا در خرداد 1401 که با جمعیت مورد مطالعه شهروندان 18 سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و نمونه 1541 نفر به شیوه تلفنی اجرا شده است، 78.5 درصد مردم حداقل از یک پیام‌رسان یا رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند. این میزان بین جوانان 18 تا 29 سال 96.9 درصد، ساکنین مراکز استان‌ها 86.2 درصد و افراد با تحصیلات دانشگاهی 95.3 درصد است.