وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1393 جشنوارۀ روستاها و عشایر دوستدار کتاب را به‌منظور توسعه و ترویج کتاب‌خوانی در کشور برگزار می‌کند که هر ساله استقبال از آن بیشتر از سال قبل شده است. در آخرین دوره 2050 روستا در این جشنواره شرکت کردند. الناز محمدی این تجربه را مستند کرده است.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران استان‌های کشور را براساس شاخص‌های آماری رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی بیشترین تعداد کتابخانه در استان تهران و پس از آن در اصفهان قرار دارد. کمترین کتابخانه‌های عمومی نیز در قم قرار دارد.
در این گزارش از درﯾﭽﻪ آﻣﺎر ﺛﺒﺘﯽ وزارت ﻓﺮﻫﻨﮓ و ارﺷﺎد اﺳﻼﻣﯽ، وﺿﻌﯿﺖ ﺗﻮزﯾﻊ ﺗﻌﺪادی از ﻓﻀﺎﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﮐﺸﻮر در استان‌های مختلف بررسی شده است. این گزارش در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط معصومه صالحی نوشته شده است.
این پایان نامه با نام امکان‌سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی در مرکز اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد گروه آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران توسط زینب مظاهری با راهنمایی دکتر عباس حری و مشاروه محمود حقیقی در سال 1382 دفاع شده است.
فرشاد مؤمنی در سال 1379 در مقاله‌ای با عنوان «اولویت مصالح جمعی نسبت به منافع شخصی از منظر اقتصاد توسعه» به بررسی وضعیت صنایع فرهنگی در ایران می‌پردازد. این پژوهش در سال 1380 در مجموعه مقالات جامعه و فرهنگ، جلد دوم، صفحات 225 الی 248 منتشرشده است. ناشر این کتاب انتشارات آرون است.