تدوین

  • تصویر پروین قاسمی

    پروین قاسمی

    دکترای انسان‌شناسی دانشگاه تهران

امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی

این پایان نامه با نام امکان‌سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی در مرکز اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد گروه آموزش کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران توسط زینب مظاهری با راهنمایی دکتر عباس حری و مشاروه محمود حقیقی در سال 1382 دفاع شده است.
تصویر امکان سنجی ایجاد کتابخانه دیجیتالی

از ویژگی­‌های خاص سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت در عرصه بین المللی، تنوع، گستردگی مخاطبان، نقش حلقه واسط بین مؤسسات و مراکز فرهنگی داخل و خارج کشور، تولید محصولات فرهنگی و وجود کتابخانه‌­های متعدد در کشورهای مختلف است. همچنین می‌­توان به این فهرست، بکارگیری فناوری­‌های نوین اطلاعاتی از جمله کتابخانه دیجیتالی به منظور تحقق اهداف سازمان به ویژه معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی به جهانیان را هم افزود. به همین منظور تحقیق حاضر سعی داشته امکان ایجاد کتابخانه دیجیتالی را در مرکز اطلاع‌­رسانی سازمان مورد بررسی قرار دهد. در این تحقیق با استفاده از روش مطالعه موردی و طراحی سیستم، امکانات موجود و مورد نیاز برای ایجاد کتابخانه دیجتالی از لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی، و بودجه مورد بررسی قرار گرفته و برای گردآوری اطلاعات نیز از سیاهه کنترل، مشاهده و مصاحبه با افراد متخصص استفاده شده است. جامعۀ هدف این تحقیق شامل دو بخش اطلاع­‌رسانی و بخش خدمات رایانه­‌ای بوده است. در بخش اطلاع‌­رسانی اداره­‌های فراه‌م­آوری و سازمان­دهی اطلاعات، خدمات اطلاعاتی و کتابخانه و در بخش خدمات رایانه‌­ای اداره­‌های شبکه و ارتباطات، تأمین و نگهداری مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافته­‌های تحقیق نشان می­‌دهد که مرکز اطلاع رسانی از امکانات نسبتا مناسبی برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی برخوردار است و با صرف هزینه می‌­تواند مبادرت به ایجاد کتابخانه دیجتالی نماید. از آنجایی که راه‌­اندازی کتابخانه دیجیتالی باعث صرفه جویی قابل توجهی در هزینه­‌های مربوط به ارسال تولیدات فرهنگی سازمان به خارج کشور می­‌گردد، هزینه‌­های مورد نیاز برای ایجاد کتابخانه دیجیتالی نیز قابل توجیه است.

اطلاعات بیشتر درباره این پایان‌نامه از اینجا قابل دسترس است.

283784