نویسنده‌ها

  • تصویر فردوس خجسته

    فردوس خجسته

  • تصویر علیرضا اعصار

    علیرضا اعصار

  • تصویر ابراهیم حاجیانی

    ابراهیم حاجیانی

    دکترای جامعه‌شناسی
  • تصویر علیرضا عراقیه

    علیرضا عراقیه

مقاله فرهنگی

آینده‌پژوهی هویت ملی در نظام آموزشی ایران

هدف از مقاله پیش‌رو، شناسایی پیشران تأثیرگذار بر هویت ملی در نظام آموزشی تا سال 1410 ایران و بررسی جایگاه این پیشران‌ها از لحاظ تأثیرگذاری و تأثیرپذیری بر یکدیگر است، این مقاله در فصلنامه راهبردی فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در تابستان 1401 منتشر شده است.
تصویر آینده‌پژوهی هویت ملی در نظام آموزشی ایران

این پژوهش ازلحاظ روش‌شناختی از نوع آمیخته با رویکرد اکتشافی نسبت به آینده است و از طریق راهبرد سند کاوی و به‌کارگیری روش دلفی انجام گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد روندهای جهانی‌شدن، آموزش شهروندی، رسانه‌ها، ویژگی‌ها و شخصیت معلم و چند فرهنگ گرایی بیشترین تأثیر را بر هویت ملی در نظام آموزشی خواهند داشت. وضعیت اقتصادی جامعه از پیشران‌های تأثیرگذار است و متغیرهای آموزش سیاسی، تمرکززدایی از نظام آموزشی و گسترش خط و زبان فارسی نسبت به سایر پیشران‌ها متغیرهای مستقل هستند. معماری فضای مدرسه و مراکز آموزشی و رابطۀ خانواده و مدرسه نسبت به دیگر متغیرها تأثیرپذیری بیشتری خواهند داشت. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود نظام آموزشی، متغیرهای تأثیرگذار بر هویت ملی را موردتوجه قرار داده، با به‌کارگیری برنامه‌های متنوع در تعمیق و تکوین هویت ملی و حفظ انسجام فرهنگی و اجتماعی تلاش کند.

294543