نویسنده

  • تصویر نوح منوری

    نوح منوری

    استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

تدوین

  • تصویر پروین قاسمی

    پروین قاسمی

    دکترای انسان‌شناسی دانشگاه تهران

ارزیابی سیاست‌های فرهنگی کنونی ایران

این پایان نامه به ارزیابی سیاست‌ها فرهنگی کنونی ایران می‌پردازد. این پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران رشتۀ جامعه‌شناسی توسط نوح منوری بیدگلی در سال 1389 با راهنمایی تقی آزاد ارمکی و مشاوره یوسف اباذری دفاع شده است.
تصویر ارزیابی سیاست‌های فرهنگی کنونی ایران

این پژوهش با تحلیل محتوای قانون اساسی و برنامۀ پنجم توسعه (فصل فرهنگ) و همچنین سند سیاست فرهنگی جمهوری اسلامی به تحلیل وضعیت کنونی سیاست فرهنگی در ایران پرداخته است. به جهت تدوین چهارچوب ارزیابی و پیدا کردن متغیرها و مقوله­‌های مورد نیاز در تحلیل محتوا، ابتدا به طرح برداشت­‌ها و تعابیر مختلفی که از فرهنگ وجود دارد و تأثیر هر یک بر سیاست­گذاری پرداخته شده است. در ادبیات پژوهش نیز ابعاد مختلف سیاست­گذاری فرهنگی واکاوی شده و مروری بر جریان­‌های فرهنگی موجود اعم از اسلام­گرایی، نوگرایی دینی یا روشنفکری ایرانی، نوگرایی سکولار، میانه‌روی سیاسی و اصلاح طلبی، اسلام سنتی، تکنوکراسی در جامعۀ ایرانی شده است. جریان­‌های فرهنگی مبتنی بر مطبوعات ویژۀ آن جریان­‌ها و چهره­‌های برجستۀ هر جریان، مقوله­‌های مورد مناقشه در نوع تعریف فرهنگ و دین و جامعه و همچنین نحوۀ سیاست­گذاری فرهنگی و دخالت دولت در فرهنگ مدنظر بوده است.

مقوله‌­های کلی که در تحلیل سیاست­‌های فرهنگی مورد استفاده قرار می­‌گیرند عبارتند از: نوع گزاره­‌های سیاست­گذاری، تعریف فرهنگ به کار گرفته شده، سرمشق و منشاء کارکرد مورد انتظار از فرهنگ، حوزۀ سیاست­گذاری شده، محدودۀ فرهنگ، ویژگی مورد تأکید از فرهنگ و نهاد متولی اجرای سیاست مورد نظر.

یافته­‌ها نشان می­‌دهد که در سیاست­‌های فرهنگی ایران تعریف وسیعی از فرهنگ مورد نظر است و بیشتر حجم سیاست‌­های فرهنگی ایران را ارزش‌گذاری و هدف­‌گذاری تشکیل داده است نه سیاست به معنای واقعی کلمه. سیاست­‌های فرهنگی ایرانی کاملا دولتی است و حدود و ثغور دخالت­‌های دولت ایران در آن مبهم است. سیاست­‌های فرهنگی از جهت هنجاری بودن و شریعت­گرایانه بودن، سویافته است و به علاوه اینکه نیندیشیده­‌های فراوانی دارد. همچنین در متن سیاست­‌های فرهنگی، تناقضاتی در سرمشق­‌های مورد استفاده دیده می­‌شود.

اطلاعات بیشتر درباره این پایان‌نامه از اینجا قابل دسترس است.

283749

نظرات شما ( 2 نظر )

مجید رعنایی |
شنبه 23 بهمن 140011:15
باسلام و تحیت، ضمن تشکر از تلاش های ارزشمند تان، مزید امتنان خواهد بود با عنایت به اینکه حوزه کاری شورای عالی آموزش و پرورش سیاست گذاری آموزشی است نحوه دسترسی به گزارش ارزیابی سیاست های فرهنگی را بفرمایید.
( 0 ) ( 0 )
با سلام
در سایت کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران امکان خرید این پایان نامه با مبلغ ناچیزی وجود دارد.
مجید |
دوشنبه 4 بهمن 140013:12
فایلش را نمیذارید؟
( 0 ) ( 0 )
خیر، به فایل کامل دسترسی نداریم و باید از طریق سایت دانشگاه تهران فایل کامل را خریداری کنید.