بررسی وضعیت 9 دروه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی در حوزۀ فرهنگ

پژوهش «بررسی وضعیت 9 دروه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی در حوزۀ فرهنگ» در سال 1395 در دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه و منتشر شده است.
تصویر بررسی وضعیت 9 دروه قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی در حوزۀ فرهنگ

مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب اسلامی مشتمل بر نه دورۀ قانون‌گذاری، مصوبات مختلفی را در حوزه‌های گوناگون ازجمله حوزۀ فرهنگ به تصویب رسانده است. طبق تعاریف داخلی مجلس این حوزه دربرگیرندۀ بخش‌های مختلفی چون فرهنگ عمومی و ارشاد و تبلیغ اسلامی، رسانه و ارتباطات جمعی، زنان و خانواده، ورزش و جوانان، هنر، صنایع دستی و گردشگری است. بررسی عملکرد مجلس بر پایۀ داده‌های مشروح مذاکرات طی دوره‌های اول تا نهم نشان می‌دهد حدود 2916 طرح و لایحه به تصویب رسیده است که از این تعداد حدود 136 قانون به حوزۀ فرهنگ اختصاص دارد. این رقم معادل 4.7 از کل مصوبات نه دروۀ قانون‌گذاری را شامل می‌گردد.

داده‌ها حاکی است از تعداد مصوبات فرهنگی و حوزه‌های قانون‌گذاری همواره از سیر منظم و منطق یکسانی پیروی نکرده است. به‌گونه‌ای که حوزۀ فرهنگ عمومی، ارشاد و تبلیغ اسلامی با حدود 28درصد قانون‌گذاری دارای بیشترین قانون در حوزۀ فرهنگ بوده و جوانان و تربیت بدنی با 11درصد کمترین میزان قانون را داراست.

284068