نقشۀ مهندسی فرهنگی کشور شامل فصول زیر است:
- کلیات؛ این بخش شامل تعاریف اساسی مفاهیم و اصطلاحات همچون فرهنگ، فرهنگ ملی (اسلامی-ایرانی)، عمومی، حرفهای، لایههای فرهنگ، مهندسی فرهنگ، مهندسی فرهنگی، نقشۀ مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگی و مختصات نقشه است.
- مبانی، ارزشها و اصول حاکم بر نقشه؛ مبتنی بر منابع و معارف اسلامی، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مبانی نظری معتبر و ارزشهای فرهنگی اصیل اسلامی-ایرانی تهیه و تدوین شده است و شاکله و مبنای هدفگذاری، سیاستگذاری و برنامهریزی و مدیریت راهبردی و تحویل و ارتقای فرهنگی کشور است.
- چشمانداز فرهنگی کشور در افق 1404؛ ترسیمکنندۀ قلهها و وضعیت مطلوب فرهنگی کشور در افق 1404 است که مبتنی بر مبانی، ارزشها و اصول بنیادین فرهنگی کشور، رهنمودهای مقام معظم رهبری، سند چشمانداز ایران 1404 و سایر اسناد فرادستی و همچنین مقتضیات ملی، منطقهای و جهانی طراحی شده است.
- اهداف کلان فرهنگی؛ ترجمان زمانمند چشمانداز فرهنگی کشور در محورها و حوزههای راهبردی و کلیدی فرهنگی کشور است. اصولاً هر هدف کلان، وظایف و مأموریتهای یک تا چند نهاد و دستگاه اجرایی را تحت پوشش قرار میدهد. همچنین مواردی بهعنوان کمیتهای مطلوب فرهنگی و اهداف کمّی درنظرگرفته شد که لازم است باتوجهبه اعتبارات، امکانات، ظرفیتها و توانمندیهای دستگاهها و نهادها در ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی تعیین شود.
- اولویتهای فرهنگی؛ تعیینکنندۀ موضوعات و محورهای راهبردی در هر حوزه، محور یا هدف است که ضمن تعیین اولویتهای رتبی و زمانی آنها، مبنا و چگونگی تخصیص منابع و سرمایهگذاری را ارائه میدهد.
- راهبردها و اقدامات؛ شامل راهبردهای فرهنگی کلان و ملی و اقدامات ملی به شرح زیر است:
الف) راهبردهای فرهنگی: تعیینکنندۀ مسیر و راهی است که متناسب با فرصتها و تهدیدها، قوتها و ضعفهای محیطی برای نیل به اهداف فرهنگی در دو سطح کلان و ملی طراحی و تدوین میشوند.
راهبردهای کلان ابزار تحقق اهداف کلان هستند و راهبردهای ملی دربردارندۀ اهداف فرعی و راهکار تحقق آن هستند؛ درواقع راهبردهای ملی مبنای تعیین اقدامات ملی نقشۀ فرهنگی کشور محسوب میشوند.
ب) اقدامات ملی: طرحها و پروژههایی هستند که برای تحقق اهداف طراحی و تعیین میشوند. اقدامات ملی ناظر به اهداف و متناسب با راهبردهای تعیین و معمولاً در چارچوب برنامههای پنجساله طراحی و در قالب یک یا چند برنامۀ سالانه اجرایی میشوند. اقدامات ملی غالباً فرابخشی و فرادستگاهی هستند و ماهیت ترکیبی دارند؛ باوجوداین ممکن است در مواردی وجه پژوهشی، اجرایی و تقنینی بر سایر وجوه آن غلبه یابد.
7. چارچوب نهادی نظام فرهنگی کشور: ناظر به نگاشت نهادی، تقسیم کار ملی و استانی و نظام مدیریت راهبردی فرهنگی کشور بوده و همچنین مبین سازمان و ساختار و فرایندهای کلان سیاستگذاری و برنامهریزی، هدایت و سازماندهی و نظارت و ارزیابی فرهنگی کشور در سطح ملی و استانی برای اجرای نقشه مهندسی فرهنگی است.