موانع تحقق طرح «پیوست فرهنگی»

هدف اصلی این مقاله، بررسی موانع تحقق طرح «پیوست فرهنگی» است. بر اساس ادبیات موجود و مصاحبه، موانع موجود بر سر راه اجرایی شدن طرح مذکور در حوزه‌های مفهومی، ساختاری و عملیاتی شناسایی شده است.
تصویر موانع تحقق طرح «پیوست فرهنگی»

نمونه آماری این پژوهش، دو گروه (هرکدام 25 نفر) و ابزار جمع‌آوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده است. یافته‌ها حاکی از آن است که از نظر اساتید، اولویت موانع به ترتیب عملیاتی، ساختاری و مفهومی و از نظر مدیران، به ترتیب مفهومی، ساختاری و عملیاتی است. بر اساس نتیجۀ به‌دست آمده از آزمون t، هر دو گروه پاسخگو در موانع مفهومی و عملیاتی هم‌نظرند، ولی در مورد موانع ساختاری، تفاوت معناداری دارند. این مقاله توسط ابراهیم حاجیانی، حسین مظفر، عبدالعلی رضایی و مینو پورصالحی نوشته شده و در فصلنامه راهبرد اجتماعی و فرهنگی، سال اول، شماره سوم، تابستان 1391 منتشر شده است.

بررسی موانع تحقق این طرح مهم نیز از آن جهت ضرورت دارد که اصل موضوع «پیوست فرهنگی»؛ موضوع جدید و نویی در کشور است و در مورد جوانب مختلف آن، از جمله موانع تحقق، کار خاصی صورت نگرفته و بدیهی است که اگر بخواهیم این طرح کلان، اثرگذار و نوظهور، در مراحل طراحی و اجرا با موفقیت روبه رو شود؛ ضروری است که بتوانیم لوازم و اسباب تحقق آن را در ابعاد مختلف فراهم آورده و موانع موجود بر سر راه آن را شناسایی و برای رفع و دفع این موانع، راهکارهایی اتخاذ شود. در این صورت است که گام های طراحی و اجرا یا به تعبیری مهندسی و مدیریت طرح به شکلی صحیح برداشته می‌شود و از شکست طرح، اجرای ناقص و ضعیف آن و هزینه های پنهان ناشی از طراحی، برنامه ریزی و اجرای ناصحیح طرح تا حد زیادی پیش گیری می شود و مانند سایر عناوین لازم الاجرا و مهم در کشور، در حد یک موضوع محفل آرا باقی نمی‌ماند.

283913