نویسنده

  • تصویر محمدمهدی قاسم‌پور

    محمدمهدی قاسم‌پور

پژوهش فرهنگی

تأثیرات بازی‌های ویدئویی بر رشد اخلاقی کاربران

بررسی تأثیر بازی‌های ویدئویی بر رشد اخلاقی کاربران نشان می‌دهد که بسته به سناریو، محتوای بازی و سن کاربر، این تأثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. همچنین، اهمیت رده‌بندی سنی و نقش والدین در مدیریت استفاده از این بازی‌ها برای جلوگیری از ناهنجاری‌های رفتاری و ارتقاء رشد اخلاقی کاربران ضروری است، این پژوهش در سال 1401 از طرف پژوهشگاه فضای مجازی منتشرشده است.
تصویر تأثیرات بازی‌های ویدئویی بر رشد اخلاقی کاربران

بازی‌های ویدئویی یکی از فراگیرترین سرگرمی‌هایی است که همیشه جزو اولویت‌های انتخاب افراد از هر سن و گروهی بوده است. مانند بسیاری دیگر از پدیده‌های زندگی روزمره، این حوزه نیز دارای اثرگذاری‌های مختص به خود بوده که بسته به مقوله‌های مختلف؛ از محتوای بازی‌های ویدئویی و سن و جنسیت کاربران آن گرفته تا میزان استفاده از این بازی‌ها و بسترهای نشر و استفاده از آن متفاوت خواهد بود.

در بررسی بازی‌های ویدئویی و تأثیراتی که بر رشد اخلاقی کاربرانم بتواند داشته باشد، باید در نظر داشت که بسته به سناریو و محتوای بازی و نوع مواجهه کاربران و همچنین ناگزیر شدن وی به انتخاب گزینه‌های اخلاقی،می‎توان ازیک‌طرف شاهد بروز رفتار ناهنجار یا به هم خوردن سلامت روان و از طرف دیگر شاهد تکامل اخلاقی وی بود. این مسئله اهمیت و باتوجه‌به رد ه بندی سنی در استفاده و خرید بازی‌های ویدئویی را یادآورم بشود. همچنین بر اساس این‌که کاربر بازی‌های ویدئویی، در چه بازۀ سنی است تأثیر و تأثرات اخلاقی متفاوت خواهد بود. بررسی نشا ن داده که تأثیرات بر گروه سنی نوجوانان مدرسه نسبت به جوانان دانشجو بیشتر بوده است. از جنبه جنسیت کاربران نیز، با توجه به مصرف بیشتر بازی‌های ویدئویی از طرف پسران در قیاس با دختران، توجه ویژه به این گروه مورد انتظار است.همچنین میزان استفاده از بازی‌های ویدئویی، نقش تربیتی والدین در مدیریت و راهبری فرزندان، بسترها و ابزارهای نشر و اشاعه بازی‌های ویدئویی و سرانجام نقش تصمیم گیران در فراهم آوردن شرایط مناسب، ازجمله دیگر مسائلی است که در مقوله تأثیرات بازی‌های ویدئویی در رشد اخلاقی کاربران از اولویت بررسی برخوردار هستند.

ازاین‌رو لازم است با ارائه تدابیر لازم و استفاده از فرصت‌های موجود، از بازی‌های ویدئویی مناسب که فراهم آورنده رشد اخلاقی کاربران هستند حمایت شود و با نشر و فراگیری بازی‌های با محتوای نامناسب و غیراخلاقی که ایجادکننده ناهنجاری رفتاری و اخلاقی هستند، مقابله صورت پذیرد.

294495