فضای‌مجازی، زنان در اینستاگرام

زندگی برای نمایش، نمایش برای زندگی (مطالعۀ سبک زندگی زنان ایرانی خرده سلبریتی در اینستاگرام)

کتاب «زندگی برای نمایش، نمایش برای زندگی» با مطالعه بر سبک زندگی زنان ایرانیِ خرده‌سلبریتی در اینستاگرام به کوشش زینب شجاعیان در سال 1403 در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.
تصویر زندگی برای نمایش، نمایش برای زندگی (مطالعۀ سبک زندگی زنان ایرانی خرده سلبریتی در اینستاگرام)

کتاب «زندگی برای نمایش، نمایش برای زندگی» نخستین اثری است که از طریق ارتباط مستقیم با خرده سلبریتی‌ها و اطرافیانشان به پشت‌صحنۀ سبک زندگی این افراد، چالش‌ها و فرصت‌های آنان پرداخته است. عموم اظهاراتی که در رابطه با سلبریتی‌هایی مجازی مطرح‌شده‌اند. تفاوت‌ها و تمایزهای میان انواع خرده سلبریتی‌ها را نادیده گرفته‌اند. در این کتاب تلاش شده تا از طریق سنخ‌شناسی خرده‌سلبریتی‌ها، به این تمایزها توجه شود تا تفاوت اثر اینستاگرام بر زندگی انواع آن‌ها سنجیده شود. در این کتاب ضمن مرور برخی از مفاهیم کلیدی این حوزه همچون شهرت تصویری، نسل جدید شهرت، تمایز سلبریتی‌های سنتی و خرده‌سلبریتی‌ها و...، نظریات و رویکردهای گوناگون سبک زندگی، مصرف و مدیریت تصاویر طرح‌شده است. همچنین به‌واسطۀ دسترسی و ارتباط با خرده‌فروشی‌های و اطرافیانشان، مثال‌های متعددی از زندگی ایدئال خرده‌سلبریتی‌ها ارائه می‌دهد. این روایت‌ها بیانگر این مسئله است که خرده‌سلبریتی بودن تغییران شایان توجهی در جنبه‌های مختلف زندگی افراد ایجاد می‌کند، چنین چیزی منجر به ایجاد فرصت‌ها و چالش‌هایی برای آنان شده که اطرافیان و خانوادۀ آنان را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. درنهایت می‌توان گفت که زندگی در جامعۀ سرمایه‌داری امروز نمایشی و تصویری شده است و خرده سلبریتی به‌عنوان بازیگری در زیست‌بوم اقتصاد نمایش محور نقش‌آفرینی می‌کند علاوه بر دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مرتبط همچون مطالعات فرهنگی و رسانه علوم ارتباطات اجتماعی و علوم اجتماعی عموم مخاطبان و به‌ویژه سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی و تربیتی (به‌خصوص در حوزۀ نوجوانان و جوانان)، سیاست‌گذاران فرهنگی و خانواده‌ها نوجوانان و جوانان نیز می‌توانند بنابر نیاز علاقه و کنجکاوی خود از بخش‌های مختلف کتاب بهره ببرند.

علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از اینجا تهیه کنند.

294410