نویسنده‌ها

  • تصویر جبار رحمانی

    جبار رحمانی

    دانشیار انسان‌شناسی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم
  • تصویر مهتا مهدی‌زاده

    مهتا مهدی‌زاده

گزارش رصد فرهنگی (52)

پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان

گزارش «پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان» مهر 1402 منتشر شده است.
تصویر پادکست و تغییرات فرهنگی در ایران و جهان

کمتر از دو دهه از ظهور و گسترش پادکست‌­ها می‌گذرد؛ اما در همین زمان هم به‌سبب ویژگی­‌های متمایز و کاربردی‌شان، جایگاه خود را در زندگی اجتماعی افراد پیدا کرده‌­اند و با انواع و محتواهای متنوع، مخاطبان در طیف­‌های گوناگون و بازار مالی درحال‌رشد، روند صعودی را چه در فرم و تعداد و چه در محتوا، نشان می­‌دهند.

در این گزارش فرهنگی با بررسی پژوهش‌­های انجام­‌شده در کشورهای مختلف و ایران و نیز بررسی آمارهای مربوط به پادکست­‌ها، مخاطبان و تحولات این حوزه، تلاش می­‌کنیم ابتدا تعریفی از پادکست و مختصری از تاریخچۀ آن ارائه دهیم، سپس با مرور مختصری بر تحولات پادکست‌­ها، به ویژگی‌های تمایزدهندۀ آن اشاره می­‌کنیم تا بخشی از علل اهمیت پادکست­‌ها را نشان دهیم. این پدیده در بسیاری از کشورهای دنیا شناخته‌ ­شده است و مخاطبانی از گروه­‌های سنی، جنسیتی و طبقاتی مختلف دارد که متناسب با شرایط زندگی خود، پادکست­‌ها را بخشی از زندگی روزمرۀ خود کرده­‌اند. باتوجه‌به نقش پررنگ آمار و ارقام در درک و تحلیل پدیده­‌ها، در بخش بعدی این گزارش بر آمار و ارقام موجود دربارۀ گسترش پادکست­‌ها، تنوع آن‌ها، سلیقۀ مخاطبان و پایگاه اجتماعی‌شان تمرکز خواهیم کرد تا نگاه نسبتاً جامعی از تحولات این بستر روبه‌رشد در جهان به دست آوریم. رویدادها، جشنواره­‌ها و کنفرانس‌­ها از عواملی هستند که منجر به آگاهی­‌رسانی و رشد و توسعۀ پادکست‌ها می‌­شوند و متخصصان از حوزه­‌های مختلف رسانه، هنر، بازاریابی و... را گرد هم می‌­آورند و علاوه بر رقابت‌­هایی که در این زمینه برگزار می­‌شود، محتوای تازه‌­تر و باکیفیت بهتری را ایجاد می­‌کنند. بخشی از این گزارش به معرفی این رویدادها اختصاص دارد.

در بخش بعدی، نگاه دقیق­‌تری به جایگاه این رسانه در ایران انداخته‌­ایم. علی‌رغم نوپا بودن این ابزار ارتباطی و محدودیت کارهای آماری در ایران برای شناخت سازندگان و شنوندگان، پژوهش­‌هایی در این زمینه صورت گرفته است که غالباً مرتبط با امر آموزشی و درآمدزایی پادکست است. پس از مرور این پژوهش‌­ها، بررسی دقیق­‌تری در جنبه­‌های اجتماعی پادکست­‌ها خواهیم داشت و تأثیرات آن‌ها را در جنبه­‌های مختلف زندگی اجتماعی، ازجمله: زمینه‌­های زیست­‌محیطی، نابرابری­‌های اجتماعی، حوزۀ سیاست، آموزش و اقتصادی مرور خواهیم کرد.

در پایان، پس از نگاه کوتاهی به آیندۀ احتمالی پادکست­‌ها، جمع­‌بندی‌­ای از گزارش، پیرامون جایگاه و اهمیت پادکست­‌ها در ایران و جهان ارائه خواهیم داد. شاید این گزارش، با جمع­‌آوری و ارائۀ داده­‌های موجود، قدم کوچکی برای غنای ادبیات پژوهشی در حوزۀ پادکست­‌ها در ایران باشد و مسیر پژوهش‌­های کمی و کیفی بیشتری را هموار کند.

294320