بازار هنر ایران در سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۱درصدی و فروش ۱۷.۴۴ میلیون دلار آثار مدرن و معاصر، جان دوبارهای گرفت و هنرمندانی چون منوچهر یکتایی و سهراب سپهری در صدر فروش قرار گرفتند، اطلاعنگاشت زیر در وبگاه نمافر منتشر شده است.
این مقاله به بررسی پیشینه موضوع، تحلیل عناصر دراماتیک و ارائه نتایج نهایی میپردازد. در بخش نخست، به پیشینه بحث توجه میشود و تاریخچه و زمینههای فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس بررسی میشود. سپس در بخش دوم، عناصر دراماتیک بهصورت مختصر بحث میشود. در نهایت، بر پایه الگوی ارائهشده، داستان شکار تانک تحلیل میشود. این مقاله را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اسفند 1402 منتشر کرده است.
مقالۀ «بررسی نقش اجتماعی موسیقی در مراسم یامال بندر کنگ» به همت بنیامین انصارینسب در مرکز تحقیقات صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در آبان 1402 تهیهشده است.
مقالۀ بررسی و تبیین عوامل مؤثر در ارتباط و تعامل هنرمندان هنرهای تجسمی با جامعه مخاطب به همت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در خرداد 1402 تهیه و این مقاله باهدف شناسایی عوامل مؤثر در ارتباطهای انسانی بین هنرمندان هنرهای تجسمی و مخاطبان، با استفاده از تئوریزینها انجام شده است.
فرهنگ و هنر در جامعۀ امروزی نقش پررنگ و مؤثری را به خود اختصاص داده است؛ مقالۀ پیشرو با رویکرد جامعهشناختی اجزای سازنده مفهوم اقتصادِ فرهنگ و هنر را تعریف میکند و تعریفی در خصوص رویکرد جامعهشناختی از اقتصادِ فرهنگ و هنر ارائه داده و پاسخی به این مفهوم داده است که چه تفاوتی با مفاهیم مشابه دارد و دارای چه مؤلفههایی است. این مقاله به تلاش فاطمه درخشان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات منتشر شده است.
مقالۀ پیش رو از سری مقالههای پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات است که به تحلیل گفتمانی تأثیر پوشش زنان در شبکههای خانگی پرداخته است. این پژوهش با توجه به چهار فیلم پربیننده شامل خاتون، جیران، قورباغه و یاغیحاکی که در شبکه خانگی منتشرشدهاند، بهواسطۀ آزادهزینب محمودیان تهیهشده است.
اینفوگرافی زیر باعنوان «فروش ۷ روز سینمای چین؛ ۴۴ برابر درآمد گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲» در وبگاه نمافر منتشر و این اینفوگرافی لزوم حضور سینمای ایران در بازارهای بینالمللی را نمایش داده است.