شناخت الگوهای تازۀ فیلم و سریال دیدن، چه ابزارها و مدیومهای آن و چه گرایشهای مخاطبان، اهمیت دارد. پیمایشها و پژوهشهای مختلف در پی این بودهاند جایگاه فیلم و سریال در زندگی روزمرۀ مردم و ترجیحها / سلیقههای سینمایی مردم و تمایز میان ذائقۀ نخبه / غیرنخبه در پاسخگویان و... چگونه بوده است. در ادامه پنج مورد از این تحقیقات بهطور اجمالی معرفی میشود.
پیمایش ملی سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان به سفارش سازمان سینمایی کشور در تابستان 1400 با تعداد نمونه 5.339 و در گستره ملی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شده است.
براساس دادههای سامانۀ مدیریت فروش و اکران سینما کرونا مخاطبان سینما را به میزان زیادی کاهش داده است؛ مخاطبان نوروز 1400، 58هزار نفر بودهاند که در نوروز 1401 رشد 13برابری داشته و به 773هزار نفر رسیده اما همچنان با تعداد مخاطبان نوروز 1398 فاصله زیادی دارد. اینفوگرافی زیر را سایت نمافر طراحی کرده است.