سیمای سیمرغ؛ بازنمایی ایران در فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنوارۀ فجر

سیمای سیمرغ؛ بازنمایی ایران در فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنوارۀ فجر را مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در بهمن ماه 1397 انجام داده است.
تصویر سیمای سیمرغ؛ بازنمایی ایران در فیلم‌های سی‌وهفتمین جشنوارۀ فجر

رابطۀ فیلم با سینمای ملی را می‌توان به رابطۀ فرد و جامعه تشبیه کرد. گرچه تک‌تک فیلم‌ها به‌نوبۀ خود مهم هستند، سینمای ملی چیزی فراتر از تک‌تک فیلم‌هاست. فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنوارۀ فجر برگزیده‌های سینمای ایران هستند و عالی‌ترین سطح سینمای ایران را دست‌کم به روایت سیاست‌گذاران سینمای ملی، همانند یک متن متبلور می‌کند. اگر هر یک از این فیلم‌ها را به نغمه و مجموعه نت‌هایی تشبیه کنیم از مجموعه این نغمات سرودی شنیده می‌شود که ترجمۀ عملی سیاست‌های سینمایی و در سطح بالاتر نتیجۀ سیاست‌های فرهنگی کشور است.

سینما را می‌توان از دیدگاه‌های مختلف نقد و ارزیابی کرد. بی‌شک نقد هنری و به‌کارگیری معیارهای فنی از قبیل کارگردانی، فیلمبرداری، دکوپاژ، میزانسن، تدوین و ... در ارزیابی یک فیلم یکی از روش‌های مؤثر برای رشد هنر، صنعت و حرفۀ سینماست؛ اما آیا این تنها شیوۀ مؤثر و مفید برای نقد سینماست؟ آیا می‌توان صرفاً به مرور فیلم و تدارک یادداشت‌هایی در نشریات چاپی و غیرچاپی اکتفا و گمان کرد نقد تمام و کمالی از سینما به‌منزلۀ امری فرهنگی و اجتماعی فیلم و سینما اتفاق افتاده است؟ جایگاه نقد فیلم در کمک به پیشرفت سینما کجاست و توجه به مسائل پیرامونی مؤثر در سینما در کشور ما کجاست؟ تحلیل همه‌جانبۀ فیلم چه جایگاهی نزد علاقه‌مندان و دست‌اندرکاران سینمای ما دارد؟

294290