سالنامه آماری

سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران در سال 1403

جمع‌آوری و تحلیل آمار و اطلاعات فرهنگی به‌عنوان یکی از ملزومات اصلی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی، همچنان با مشکل‌هایی مواجه است. معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با ارائه سالنامه آماری فروش سینمای ایران، تلاش دارد تا تصویری دقیق از وضعیت سینما و فروش فیلم‌ها ارائه دهد و نیازهای پژوهشگران و برنامه‌ریزان فرهنگی را پاسخگو باشد.
تصویر سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران در سال 1403

آمار و اطلاعات مناسب و منسجم یکی از مهم‌ترین ملزومات سیاستگذاری، برنامه‌ریزی فرهنگی و تحقیق و پژوهش در فرهنگ، است. یکی از معضلات در نهادهای سیاست‌گذار و برنامه‌ریز گردآوری و تنظیم اطلاعات و آمار فرهنگی، بوده و است. تلاش‌های بسیاری صورت گرفته تا بتوان آمارهای فرهنگی در چارچوبی مشخص گردهم آیند و تبیین درستی از وضعیت آن ارائه گردد. هرچند این تلاش‌ها هنوز به نتیجه قابل‌اعتماد و اتکایی که مورد تأیید محققان و پژوهشگران قرار گیرد، نرسیده است؛ اما تلاش‌ها جهت دستیابی به منابع آماری باید ادامه یابد و سعی شود با بهره‌گیری از تجربیات داخلی و بین‌المللی ساختارهایی طراحی و گردآوری آمار از برخی بخش‌های قابل‌دستیابی انجام پذیرد.

سینما، به‌عنوان یک پدیده هنری، فناورانه و اقتصادی همواره موردتوجه برنامه‌ریزان فرهنگی است. از گذشته‌های نه‌چندان دور، اطلاعات و آمار مربوط به این عرصه ازجمله فروش فیلم‌های سینمایی در سازمان سینمایی به‌صورت مکتوب گردآوری و در گزارش‌های موردی ارائه می‌شد. امروزه دیجیتالی شدن اسناد مکتوب مزایای فراوانی برای جویندگان این اطلاعات و آمار فراهم آورده است، تلاش و پشتکار کارشناسان در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، منجر به ارائه گنجینه ارزشمندی از آمار و اطلاعات فروش سینمای ایران از سال 1364 شده است که وارد سامانه‌های ثبت دیجیتالی شده‌اند.

بهره‌گیری بهتر از داده‌ها و امکان ارائه تصویری دقیق از وضعیت سینمای ایران در سه دهه اخیر باهدف پاسخگویی به نیاز فرهنگی و هنری کشور، تقویت ظرفیت‌های مطالعاتی و پژوهشی، فراهم ساختن اطلاعات و آمار صحیح، یکسان و روزآمد، ایجاد سهولت در برنامه‌ریزی واقع‌گرایانه، باعث شده معاونت؛ سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران را طراحی و منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. امیدواریم این مجموعه‌ها بتواند تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد سینمای ایران برای سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و پژوهشگران این عرصه فراهم آورد. همچنین با توجه به اینکه این معاونت بنا دارد این مجموعه را در بازه‌های ده‌ساله منتشر نماید، بهره‌مندی از نظرات و دیدگاه‌های پژوهشگران و صاحب‌نظران باعث ارتقای این فرایند خواهد شد.

سینمای ایران سال 1403 در یک نگاه:

  • 31 استان کشور دارای سینمای فعال بودند
  • 304 سینما دارای 834 سالن نمایش
  • ظرفیت سالن‌های سینما 148.080 صندلی
  • تعداد کل تماشاگر سینماهای کشور 35.119.318 نفر
  • میزان کل فروش سینماهای کشور 19.951.144.982.000 ریال
  • متوسط قیمت بلیت سینما 568.096 ریال
  • متوسط فروش هر سالن سینما 23.922.236.189 ریال
  • متوسط فروش هر صندلی سینما 134.732.205 ریال
  • متوسط تماشاگر هر سالن سینما 42.109 نفر
  • متوسط نشستن تماشاگر بر هر صندلی 237 نفر
  • با توجه به جمعیت کشور 79.926.270 نفر (بر اساس سرشماری سال 95)، هر ایرانی در این سال 0.44 بار به سینما رفته است.

شاخص‌ترین‌های سال 1403

  • پرفروش‌ترین فیلم ایرانی: هفتاد سی به کارگردانی بهرام افشاری از ژانر کمدی با فروش 3.378.371.890.000 ریال
  • پرفروش‌ترین فیلم خارجی: راهبه 2 به کارگردانی مایکل چاوز محصول آمریکا با فروش 22.661.570.000
  • پرفروش‌ترین استان: استان تهران با فروش 8.767.571.522.500 ریال
  • کم فروش‌ترین استان: استان کهگیلویه و بویراحمد با فروش 1.596.050.000 ریال
  • پر تماشاگرترین استان: استان تهران با 13.915.439 نفر تماشاگر
  • کم تماشاگرترین استان: استان کهگیلویه و بویراحمر با 4.835 نفر تماشاگر

294523