آمار و اطلاعات مناسب و منسجم یکی از مهمترین ملزومات سیاستگذاری، برنامهریزی فرهنگی و تحقیق و پژوهش در فرهنگ، است. یکی از معضلات در نهادهای سیاستگذار و برنامهریز گردآوری و تنظیم اطلاعات و آمار فرهنگی، بوده و است. تلاشهای بسیاری صورت گرفته تا بتوان آمارهای فرهنگی در چارچوبی مشخص گردهم آیند و تبیین درستی از وضعیت آن ارائه گردد. هرچند این تلاشها هنوز به نتیجه قابلاعتماد و اتکایی که مورد تائید محققان و پژوهشگران قرار گیرد، نرسیده است. اما تلاشها جهت دستیابی به منابع آماری باید ادامه یابد و سعی شود با بهرهگیری از تجربیات داخلی و بینالمللی ساختارهایی طراحی و گردآوری آمار از برخی بخشهای قابلدستیابی انجام پذیرد.
سینما، بهعنوان یک پدیده هنری، فناورانه و اقتصادی همواره جالبتوجه برنامه ریزان فرهنگی است. از گذشتهای نهچندان دور، اطلاعات و آمار مربوط به این عرصه ازجمله فروش فیلمهای سینمایی در سازمان سینمایی بهصورت مکتوب گردآوری و در گزارشهای موردی ارائه میشد. امروزه دیجیتالی شدن اسناد مکتوب مزایای فراوانی برای جویندگان این اطلاعات و آمار فراهم آورده است، تلاش و پشتکار کارشناسان در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، منجر به ارائه گنجینه ارزشمندی از آمار و اطلاعات فروش سینمای ایران از سال 1364 شده است که وارد دستگاههای ثبت دیجیتالی شدهاند.
بهرهگیری بهتر از دادهها و امکان ارائه تصویری دقیق از وضعیت سینمای ایران در سه دهه اخیر باهدف پاسخگویی به نیاز فرهنگی و هنری کشور، تقویت ظرفیتهای مطالعاتی و پژوهشی، فراهم ساختن اطلاعات و آمار صحیح، یکسان و روزآمد، ایجاد سهولت در برنامهریزی واقعگرایانه، باعث شده معاونت؛ سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران را طراحی و منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار دهد. امیدواریم این مجموعهها بتواند تصویر روشنی از وضعیت اقتصاد سینمای ایران برای سیاستگذاران، برنامهریزان و پژوهشگران این عرصه فراهم آورد. همچنین با توجه به اینکه این معاونت بنا دارد این مجموعه را در بازههای دهساله منتشر نماید، بهرهمندی از نظرات و دیدگاههای پژوهشگران و صاحبنظران باعث ارتقای این فرایند خواهد شد.