طبقه‌بندی‌های آماری حوزۀ فرهنگ و هنر

«طبقه‌بندی‌های آماری حوزۀ فرهنگ و هنر (فعالیت‌های اقتصادی و محصول)» نوشتۀ آزاده برفی‌پور در سال 1396 برای دفتر معاونت و برنامه‌ریزی راهبردی است.
تصویر طبقه‌بندی‌های آماری حوزۀ فرهنگ و هنر

مقدمه

تهیه و اجرای برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی و ارزیابی دقیق آن‌ها مستلزم استفاده از آمارهای دقیق، جامع و بهنگام است. برای آنکه آمارهای موردنظر بتواند تصویری روشن و گویا از ساختارهای اقتصادی ارائه کند و قابلیت مقایسه در سطوح ملی و بین‌المللی داشته باشد، ضرورت دارد از تعاریف و مفاهیم و طبقه‌بندی‌های استاندارد پیروی شود. سازمان‌های بین‌المللی برای ایجاد قابلیت مقایسۀ اطلاعات آماری در سطح بین‌المللی، طبقه‌بندی‌های مشخصی را تهیه و استفاده از آن‌ها را به کشورهای عضو توصیه نموده‌اند.

مرکز آمار ایران به‌عنوان متولی آمار کشور و بنا به وظیفۀ قانونی خود در بند «و» مادۀ 3 و 8 قانون تأسیس مرکز آمار ایران، پیاده‌سازی و بازنگری طبقه‌بندی‌های آماری را موردتوجه خاص قرار داده است و در همین راستا نسبت به ترجمۀ نسخۀ بین‌المللی طبقه‌بندی‌ها و تدوین طبقه‌بندی‌های ملی براساس الگوی بین‌المللی اقدام نموده است.

یکی از طبقه‌بندی‌های مرجع که کاربرد گسترده‌ای در طرح‌ها و گزارش‌های آماری در سطح ملی و بین‌المللی دارد، طبقه‌بندی فعالیت‌های اقتصادی است. ویرایش چهارم طبقه‌بندی مذکور توسط کمیسیون آمار سازمان ملل در سال 2008 مورد بازنگری قرار گرفته و تغییرات عمده‌ای در آن باتوجه‌به تحولات تکنولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است.

یکی دیگر از طبقه‌بندی‌های مرجع، طبقه‌بندی محوری محصولات (CPC) است که کلیۀ محصولات (کالاها و خدمات) را پوشش می‌دهد. تهیۀ این طبقه‌بندی به‌منظور ارائۀ یک استاندارد جهانی برای گردآوری و فهرست‌کردن انواع داده‌هایی که نیازمند به جزئیات محصول هستند، مانند تولید صنعتی، حساب‌های ملی، فعالیت‌های خدماتی، تجارت داخلی یا خارجی کالا، تجارت بین‌المللی خدمات، موازنۀ پرداخت‌ها، مصرف و آمارهای قیمت موردنظر بوده است. از دیگر اهداف اصلی تهیۀ طبقه‌بندی مذکور، فراهم نمودن چارچوبی برای انجام مقایسه‌های بین‌المللی و ارتقا هماهنگ‌سازی انواع گوناگون آمار مربوط به کالا و خدمات است. همگام با ارائۀ ویرایش چهارم طبقه‌بندی استاندارد بین‌المللی تمامی فعالیت‌های اقتصادی به‌دلیل ارتباط تنگاتنگ این دو طبقه‌بندی مرجع با یکدیگر، در سال 2008 نسخۀ CPC-2 نیز ارائه شد.

284098