تدوین

  • تصویر میثم ملکشاه

    میثم ملکشاه

    کارشناسی ارشد فلسفه علوم اجتماعی
پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران

میزان مطالعه و تماشای فیلم ایرانیان

پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
تصویر میزان مطالعه و تماشای فیلم ایرانیان

در مطلب حاضر بخش‌هایی از این پیمایش درباره مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی ارائه شده است. این موضوع در دو حوزه میزان مطالعه کتاب و میزان استفاده از فیلم و سریال بررسی شده است. عضویت در کتابخانه، میزان مطالعه کتاب، میزان استفاده از فیلم و سریال و منابع دریافت فیلم و سریال شاخص‌های اصلی در این گزارش به شمار می‌آیند.

جامعه آماری پژوهش

جامعه آماری این طرح، مجموع افراد 18 سال به بالای خانوارهای شهری (ساکن در شهرهای مرکز هر شهرستان) در 31 استان کشور در زمان اجرای طرح است. روش انتخاب شهرها به‌صورت تمام‌شماری بوده است. برابر با آخرین تقسیمات کشوری تا مهرماه 1393 در کشور 426 شهرستان تعریف‌شده که شهر مرکز هر شهرستان (برابر با 426 شهر) جامعه آماری اول این پژوهش را تشکیل می‌دهد. برای هرکدام از شهرها متناسب با طبقه جمعیتی آنها، حجم نمونه تعیین‌شده است.

روش نمونه‌گیری

برای به دست آوردن نتایج دقیق و صحیح از روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای استفاده‌شده است. در مرحله اول با استفاده از نقشه‌های به‌روز شده مرکز آمار ایران و همچنین بانک‌های اطلاعاتی مربوط به بلوک‌های شهری، به نمونه‌گیری از بلوک‌های هر شهر اقدام شده است. در مرحله دوم پس از مشخص شدن بلوک‌های نمونه، با 10 خانوار ساکن در بلوک موردنظر که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک، انتخاب‌شده‌اند، مصاحبه شده است.

نمونه‌ها

پهنه جامعه آماری پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران، 426 شهر مرکز شهرستان در کشور با حجم نمونه 82500 نفر است.

جمع‌آوری داده‌ها

این گزارش با تهیه ابزار مناسب که پرسشنامه محقق ساخته و با تکنیک مصاحبه حضوری، داده‌های پژوهش، جمع‌آوری و چگونگی توزیع و روابط متغییرهای موردمطالعه در سطح ملی، استانی و شهری جامعه آماری موردمطالعه تهیه‌شده است.

یافته‌های پژوهش

مهم‌ترین یافته‌های پژوهش در بحث مصرف فرهنگی به‌قرار زیر است:

کتابخانه: حدود 15 درصد از پاسخگویان عضو کتابخانه‌های کشور هستند.

جدول 1: میزان عضویت در کتابخانه‌های کشور

درصد

بله

15.4

خیر

77.5

بدون پاسخ

7.1

میزان مطالعه در هفته: مهم‌ترین نکته در این بخش، تعداد افرادی است که پرسش درباره میزان مطالعه در هفته را بی‌پاسخ گذاشته‌اند. بیش از 64 درصد از پاسخگویان از پاسخ دادن اجتناب نموده‌اند. بیشترین فراوانی در بحث مطالعه، حدود یک الی دو ساعت در هفته بوده که 16.8 درصد از پاسخگویان در این گروه قرار می‌گیرند.

جدول 2: میزان مطالعه در هفته

درصد

کمتر از یک ساعت

6.9

یک تا دو ساعت

16.8

سه تا چهار ساعت

6.5

پنج تا شش ساعت

3.3

هفت ساعت و بیشتر

5

بی‌پاسخ

61.4

میزان تماشای فیلم و سریال خارجی: دراین‌باره باید گفت که 59.4 درصد از پاسخگویان گاهی اوقات فیلم و سریال خارجی می‌بینند. بیش از 13 درصد از ایشان نیز زیاد فیلم و سریال خارجی تماشا می‌کنند.

جدول 3: میزان تماشای فیلم و سریال خارجی

درصد

اصلاً

24.7

گاهی اوقات

59.4

زیاد

13.5

بی‌پاسخ

2.4

نحوه تماشای فیلم و سریال خارجی: مطابق با پاسخ‌ها، ماهواره، تلویزیون و شبکه نمایش خانگی به ترتیب با حدود 21، 26 و 21 درصد، سه منبع اصلی دستیابی به فیلم‌ها و سریال‌های خارجی محسوب می‌شوند.

جدول 4: نحوه تماشای فیلم و سریال خارجی

درصد

فیلم به زبان‌اصلی در دی‌وی‌دی و کامپیوتر

6.5

از طریق ماهواره

20.8

از طریق شبکه‌های استانی و ملی تلویزیون

26.1

از طریق شبکه نمایش خانگی

21.3

سایر

0.9

موارد ترکیبی

2.9

بدون پاسخ

21.5

283978