پژوهش‌نامه سیاستی اسفندماه 1402

«پژوهش‌نامه سیاستی» مرکز پژوهش‌های مجلس، اسفند 1402

چکیده‌ای از خلاصه مدیریتی گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. خلاصه مدیریتی ( Executive Summary) تشریح کننده رئوس اهداف یک فرآورده پژوهشی بوده که به مخاطب کمک می‌کند درزمانی کوتاه، عمق نکات مورداشاره و جان کلام پژوهش را دریابد، بدون آنکه مجبور باشند همۀ محتوای آن را مطالعه نماید. این گزارش در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
تصویر «پژوهش‌نامه سیاستی» مرکز پژوهش‌های مجلس، اسفند 1402

این اثر ارزشمند «پژوهش‌نامه سیاستی» در واقع چکیده‌ای از خلاصه مدیریتی گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است. خلاصه مدیریتی ( Executive Summary) تشریح کننده رئوس اهداف یک فرآورده پژوهشی بوده که به مخاطب کمک می‌کند درزمانی کوتاه، عمق نکات مورداشاره و جان کلام پژوهش را دریابد، بدون آنکه مجبور باشند همۀ محتوای آن را مطالعه نماید. این موضوع به‌طورکلی موردتوجه مدیران ارشد، پژوهشگران، سیاستمداران و اساتید حوزه‌های مختلف علمی است، که در زمان کم در جستجوی مطالب ارزشمند هستند. در حقیقت خلاصه مدیریتی استراتژی پژوهش را معرفی است که نقش بسیار مؤثری در جهت‌دهی مسئولین امر خواهد داشت. از همین رو مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان تنها بازوی پژوهشی مجلس شورای اسلامی باانگیزه هدفمندتر کردن و اشراف حداکثری نمایندگان و مسئولین محترم، نسبت‌به طرح‌ها و لوایح اعلام وصولی و موضوع‌های محوری کشور اقدام به تهیه مجلدی با نام پژوهشنامه سیاستی کرده است. این اثر دربردارنده دو حوزه اطلاعات است: نخست درخصوص طرح و لوایح در دستور بررسی صحن علنی مجلس و یا کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ضمن اشاره به‌عنوان طرح یا لایحه، در 3 بخش مجزا به مسئلۀ اصلی، نقاط قوت و ضعف و نهایت پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها می‌پردازد. در بخش دوم نیز در بررسی گزارش‌هایی که در قالب گزارش‌های تقنینی و نظارتی (غیر از طرح یا لوایح) تهیه می‌شود، ضمن اشاره به‌عنوان گزارش هدف، در 3 بخش به تفکیک، بیان مسئله، یافته‌های کلیدی و درنهایت پیشنهادهای تقنینی، نظارتی یا سیاستی به‌صورت هدفمند است.
در انتها اضافه می‌شود باتوجه‌به رسالت «پژوهشنامه سیاستی» که همانا دسترسی سریع به چکیده و شالوده سیاستی گزارش دارد، برای تمامی گزارش‌ها، یک رمزینه ماتریسی(یا بارکد دوبُعدی) ایجادشده تا با پوینده‌های کیو آر (QR)، به‌وسیله تلفن همراه دوربین‌دار در هر مکانی قابل بازخوانی باشد تا پاسخگوی نیاز شما فرهیختگان گرامی باشد.
امید است این اثر در سایه الطاف الهی و رهنمودهای دوراندیشانه رهبر معظم انقلاب اسلامی گامی مؤثر در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاد کند.

294386