مسئلۀ اصلی در این گزارش آسیب‌شناسی قوانین و مقررات حوزة هنر در ایران است. به‌صورت مشخص این گزارش بررسی سه موضوع را دنبال می‌کند:- در چه حوزه‌هایی از هنر در ایران خلأ قانونی وجود دارد؟- برای چه مقولاتی از هنر در ایران قوانین و مقررات وجود ندارد؟- در چه حوزه‌هایی از هنر خلأ مقرراتی وجود دارد؟
فروش اینترنتی کتاب در سال‌های اخیر بیش از پیش رونق گرفته و دیجی‌کالا یکی از مهم‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی کتاب است. این سایت گزارشی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در سال 1400 منتشر کرده است که آمارهای جالب توجهی را دربردارد.
استان تهران به‌لحاظ تعداد سالن‌های سینما، صندلی‌های سینما و تماشاگران در کشور در رتبۀ اوّل قرار دارد، اصفهان و خراسان رضوی نیز در رتبه‌های بعدی. این رتبه‌بندی را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران انجام داده است.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آبان و آذر 1400 اقدام به نظرسنجی تلفنی درباره ارزیابی مردم ایران از تاثیرگذاری و چگونگی سفرهای استانی رئیس‌جمهور با نمونه پاسخگویان 2087 نفر در سطح ملی کرد که متن کامل آن در مطلب حاضر ارائه شده است.
میزان تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در سال 1399 نسبت به سال قبل افزایش یافته است. در رتبه‌بندی استان‌ها، استان تهران رتبۀ اوّل و مرکز کیش در رتبۀ آخر قرار دارد. این رتبه‌بندی را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران انجام داده است.
اینفوگرافی زیر میزان مطالعۀ روزنامۀ ایرانیان را در سال 1399 نشان می‌دهد. این آمار افراد 15ساله و بیشتر باسواد را شامل می‌شود که در طرح آمارگیری فرهنگ رفتاری خانوار مرکز آمار ایران شرکت کرده‌اند و به‌وسیلۀ مرکز آمار تدوین شده است.
طرح «فرهنگ رفتاری خانوار در سال 1399» که به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران انجام شده است، وضعیت مطالعه، میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، رفتن به سینما و تئاتر، ورزش کردن و مصرف دخانیات را موردبررسی قرار داده است.
«طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار» که در سال 1396 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است به بررسی الگوی رفتاری افراد 15ساله و بیشتر عضو خانوار در نقاط شهری و روستایی پرداخته. این طرح ضمن بیان سرانۀ مطالعه، به وضعیت تماشای تلویزیون، سینما رفتن، عضویت در شبکه‌های اجتماعی، ورزش و چگونگی انتخاب پوشاک می‌پردازد.
«طرح آمارگیری از فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی خانوار» که در سال 1394 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران اجرا شده است، الگوی فعالیت‌های فرهنگی افراد 18ساله و بیشتر نقاط شهری را بررسی کرده است. در این طرح وضعیت مطالعۀ افراد، رفتن به سینما و تئاتر، تماشای تلویزیون و ماهواره و ورزش کردن و عادات غذایی افراد موردبررسی قرار گرفته است.
طرح فعالیت‌های فرهنگی خانوارهای کشور برای اوّلین‌بار در سال 1393 به‌وسیلۀ مرکز آمار ایران انجام شده است. در این طرح وضعیت مطالعۀ خانوارها، تماشای تلویزیون و رفتن به سینما و تئاتر، گوش دادن به موسیقی، ورزش کردن، مصرف سیگار و قلیان و صدقه دادن مردم بررسی شده است.

بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران

آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر در ایران

مسئله اصلی در این پژوهش آسیب‌شناسی وضعیت نشر در ایران با محوریت وضعیت و شرایط مؤلف است. به‌صورت مشخص گزارش حاضر به دنبال توصیف و آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر بوده و به دنبال پاسخ‌دهی به پرسش‌های زیر است:- نحوه ارتباط ناشر و مؤلف در ایران چگونه است؟- چه معضلات و آسیب‌هایی در انواع ارتباط میان مؤلف و ناشر در کشور وجود دارد؟
گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دی‌ماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهش‌های اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه‌شده است. گزارش حاضر سهم هر دستگاه و تغییرات در این بخش را مورد بررسی قرار می‌دهد. مرور آمارها حاکی از تغییرات جدی در بودجه برخی دستگاه‌ها دارد هرچند تغییر جدی در کلیت بودجه را نشان نمی‌دهد.

بررسی مسائل و مشکلات حوزه کتاب

تداوم رکود در بازار نشر و کتاب به روایت آمار

گزارش حاضر با اتکا به آمارهای رسمی، به رصد بازار نشر و کتاب می‌پردازد. داده‌ها و آمارها نشان‌دهنده وجود رکود است. رکودی که به نظر می‌رسد هرساله بر عمق و وخامت آن افزوده می‌شود. «مشکلات این حوزه فرهنگی به‌قدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناخته‌شده است که با عناوینی همچون بحران کتاب و یا رکود کتاب از آن یاد می‌کنند» این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خرداد‌ماه 1394 منتشر است.
در اینفوگرافی زیر وضعیت مصرف فرهنگی مردم ایران یعنی میزان مطالعه، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی آورده شده است. این اینفوگرافی را خبرگزاری ایرنا بر مبنای طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار سال 1396 تدوین کرده است.