دادههای این متن برگرفته از مقالة «عوامل تکوین و تعمیق نابرابریهای طبقاتی در ایران» نوشتة محمد مالجو است. این متن مقاله دوم از مجموعه مقالاتی است که در کتاب شکافهای اجتماعی در ایران در سال 1398 از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
پس از جنگ ایران و اسرائیل، ۶۵.۲درصد مردم ایران این کشور را پیروز میدان دانسته و ۵۳درصد خسارات وارده به اسرائیل را بیشتر ارزیابی کردهاند، درحالیکه ۸۰.۲درصد معتقدند توسعه برنامه موشکی ایران به جلوگیری از حمله نظامی کمک میکند. اطلاعنگاشت را نمافر منتشر کرده است.
جمعآوری و تحلیل آمار و اطلاعات فرهنگی بهعنوان یکی از ملزومات اصلی سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی، همچنان با مشکلهایی مواجه است. معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با ارائه سالنامه آماری فروش سینمای ایران، تلاش دارد تا تصویری دقیق از وضعیت سینما و فروش فیلمها ارائه دهد و نیازهای پژوهشگران و برنامهریزان فرهنگی را پاسخگو باشد.
این مطالعه به دنبال طراحی الگوی سیاستگذاری برای بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر عوامل کلیدی و یافتههای حاصل از مصاحبه با خبرگان است.
پژوهش حاضر به آسیبشناسی سیاست توزیع اعتبار پژوهشی سامانه ساتع میپردازد و مشکلات آن را در دو بخش محتوای سیاست و فرآیند اجرا شناسایی میکند.این پژوهش را پژوهشکده مطالعات فناوری در قالب مقاله در اردیبهشت 1403 منتشر کرده است.
تهدیدات سایبری به چالشی اساسی برای سازمانها و دولتها تبدیلشدهاند و هوش تهدید سایبری بهعنوان یک راهکار پیشگیرانه برای شناسایی و ارزیابی آنها، با استفاده از چارچوبهای زنجیره کشتار سایبری و MITRE ATT&CK، به سازمانها کمک میکند تا سریعتر واکنش نشان دهند و از آسیبها جلوگیری کنند.
مرکز نمافر به تحلیل وضعیت ادبیات کودک و نوجوان در ایران پرداخته که نشاندهندۀ انتشار 5,985,227 کتاب در این حوزه، پس از علوم اجتماعی، و وضعیت مثبت آن در کتابخانهها و کتابهای دیجیتال است.
این پژوهش کیفی به تبیین و مستندسازی جایگاه هنر و تربیت هنری در نظام آموزشی کشور و بررسی وضعیت تدریس هنر در مدارس متوسطه اول پرداخته است. یافتهها حاکی از آن است که علیرغم وجود کتابدرسی هنر، تدریس این حوزه با محدودیتهایی مواجه است که مانع رشد ظرفیتهای هنری دانشآموزان میشود و ضرورت تجدیدنظر و اصلاح جایگاه هنر در نظام آموزشی را نمایان میسازد. این مقاله در شهریور 1403 در وبگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشرشده است.
سینما بهعنوان ابزاری حیاتی در شکلگیری فرهنگ عمومی و انتقال ارزشهای اجتماعی، نیازمند مجوزهای منسجم و قانونی است. برای ساماندهی به چالشهای موجود، پیشنهادهایی همچون بهبود ساختار مجوزدهی، شفافسازی معیارهای ممیزی و تقویت نهادهای صنفی در فرآیندهای تصمیمگیری مطرح میشود این پژوهش در وبگاه پژوهشکده مجلس شورای اسلامی در فروردین 1404 منتشر شده است.
در مقالۀ پیشرو ارائه داده است که تماشای طولانی تلویزیون، کودکان را از تجربههای واقعی جسمی و اجتماعی محروم میکند؛ بنابراین نظارت و کنترل فعال والدین بر محتوای رسانهای آنها ضروری است، این مقاله را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در آذر 1403 منتشر کرده است.
استقلالیافتگی جوانان ایرانی با تأخیر مواجه است و بیکاری یکی از عوامل اصلی این تأخیر به شمار میرود. برای بهبود وضعیت، لازم است سیاستهای اشتغال با نیازهای جوانان همسو شود و بر مهارتآموزی تأکید شود؛ دادهنگار حاضر را مرکز پژوهشهای مجلس در بهمن 1403 منتشر کرده است.
نماز جمعه بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای مذهبی، فرهنگی و سیاسی اسلام، ظرفیت عظیمی برای فرهنگسازی دارد. این پژوهش به بررسی چارچوب سیاستگذاری نماز جمعه و ویژگیهای کلان آن با تأکید بر اندیشه فرهنگی آیتالله خامنهای میپردازد و نقش امامجمعه را بهعنوان هدایتگر فرهنگی با ویژگیهایی چون «رفتار پدرانه» و «تقوای عملی» مورد تحلیل قرار میدهد. مقاله پیش رو در وبگاه پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در فروردین 1404 منتشرشده است.
صنایعدستی بهعنوان یکی از قدیمیترین و ارزشمندترین هنرها، نهتنها نمایانگر فرهنگ غنی ایران است، بلکه با ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، نقش مهمی در توسعه پایدار و امنیت ملی ایجاد میکند. باوجود ظرفیتهای بالقوه، این حوزه با چالشهای مدیریتی و کمبود حمایتهای لازم مواجه است که نیازمند توجه و مداخلات جدی است. این پژوهش در وبگاه مرکز پژوهشهای مجلس در سال 1402 منتشرشده است.
رشد سریع فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمند رصد مداوم وضعیت سایبری کشور است، چراکه جبران عقبافتادگی در این حوزه دشوار است. سند حاضر بخشی از پژوهشی در پژوهشگاه فضای مجازی در سال 1403 تحت عنوان «طرح عیار سایبری ایران» است که به ارزیابی و طراحی شاخصهای ملی وضعیت سایبری میپردازد.
اسباببازی بهعنوان یک محصول فرهنگی، ارتباطی عمیق و تأثیرگذار با سبک زندگی اعضاء جامعه، بهویژه کودکان و نوجوانان، دارد. مرکز تحقیقات صداوسیما دادهنمایی را با این مضمون در دی سال 1402 نشان داده است.
این مقاله به بررسی نقش رسانهها و انتقال از رسانههای سنتی به رسانههای نوین میپردازد و تأکید میکند که رسانههای مشارکتی میتوانند فضایی مردمسالارانهتر ایجاد کنند. همچنین، ضرورت شناخت و تطبیق انتظارات با ماهیت این رسانهها برای بهرهبرداری بهینه از آنها مورد تأکید قرار میگیرد. در سال 1401 این مقاله در وبگاه مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در اسفند 1403 پژوهشی منتشر کرده است که نشان میدهد؛ مجموع اعتبارات دستگاههای دین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و با رشد ۲۵.۳درصدی نسبت به سال گذشته، نشاندهنده توجه بیشتر به این حوزه است. همچنین، محوریت بخشیدن به اسناد کلان سیاستی میتواند به بهبود انضباط دستگاهی و افزایش شفافیت عملکردی کمک کند.
رصد اخبار در فروردین 1404منتشر کرد، در ایام نوروز 1404، از 25 اسفند تا 15 فروردینماه، 36 میلیون و 519 هزار و 671 نفر به سفر رفتند. بیشترین سفرها به استانهای مازندران، گیلان، خراسان رضوی، تهران و اصفهان انجامشده است.
در سال 1403، 67 نمایش تئاتر در ایران فروش بالای 1 میلیارد تومان داشتهاند، که نشاندهندۀ وضعیت خوب تئاتر کشور است. نمایش «امشب بهصرف بورش و خون» با فروش 19.9 میلیارد تومان، پرفروشترین نمایش سال بوده است، اطلاعنگاشت پیشرو را نمافر در فروردین 1404 منتشر کرده است.
گزارش رصد فرهنگی پیشرو که در اسفند 1403 در مرکز رصد فرهنگی کشور تهیهشده است؛ به بررسی وضعیت تولید کتاب در ایران از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ میپردازد و نشان میدهد که باوجود کاهش شمارگان کل کتابها، تعداد عناوین منتشرشده بهطور چشمگیری افزایشیافته است. این رشد نشاندهندۀ تنوع بیشتر در محتوای کتابها و تلاش ناشران برای پاسخگویی به نیازهای متنوع مخاطبان است و همچنین به افزایش تقاضا برای آثار بینالمللی اشاره دارد. پیشنهادهایی برای بهبود زیرساختها و نوآوری در محتوا نیز ارائهشده است.
این گزارش یکی دیگر از گزارشهای مرکز رصد فرهنگی کشور است که به بررسی سرانه مطالعه و عوامل مؤثر بر آن در ایران میپردازد و نشان میدهد که 54 تا 66 درصد جمعیت به مطالعه کتابهای غیردرسی میپردازند. همچنین، میانگین زمان مطالعه روزانه بین 13 تا 32 دقیقه است و استان تهران با سرانه مطالعه بالاتر، ازنظر تعداد کتابخانه به ازای هر صد هزار نفر در وضعیت مناسبی قرار ندارد.
بررسی تأثیر بازیهای ویدئویی بر رشد اخلاقی کاربران نشان میدهد که بسته به سناریو، محتوای بازی و سن کاربر، این تأثیرات میتواند مثبت یا منفی باشد. همچنین، اهمیت ردهبندی سنی و نقش والدین در مدیریت استفاده از این بازیها برای جلوگیری از ناهنجاریهای رفتاری و ارتقاء رشد اخلاقی کاربران ضروری است، این پژوهش در سال 1401 از طرف پژوهشگاه فضای مجازی منتشرشده است.