اینفوگرافی زیر باعنوان «فروش ۷ روز سینمای چین؛ ۴۴ برابر درآمد گیشه سینمای ایران در سال ۱۴۰۲» در وبگاه نمافر منتشر و این اینفوگرافی لزوم حضور سینمای ایران در بازارهای بینالمللی را نمایش داده است.
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای مأموریتها و وظایف خود و بهمنظور بررسی رخدادهای فرهنگی جامعه به انتشار سلسه «گزارش فرهنگی» اهتمام ورزیده است. گزارش پیشرو، با موضوع «راهکارهای بهرهگیری از سازمانهای فرهنگی غیردولتی بینالمللی در ترویج ارزشهای فرهنگی جمهوری اسلامی» بهکوشش حاکم قاسمی منتشر شده است.
اثر حاضر، خلاصه نتیجۀ پژوهشی است در موضوع «بررسی ابعاد جشنوارهها و جوایز مهم فرهنگی جهان» به کوشش حاکم قاسمی با نظارت حسین شرفالدین در پژوهشکده ارتباطات فرهنگی بینالمللِ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1389 انجام شده است.
نشست تخصصی بررسی «ابعاد مختلف سیاستگذاری محتوای نمایش خانگی»، در روز شنبه 10شهریور1403، با حضور متخصصان این حوزه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار میشود.
نمافر با انتشار اینفوگرافی در سایت خود نگاهی به آمار جستجوی موسیقی نواحی ایران در موتور جستجوی گوگل داشته است. این آمار نشان میدهد که در طول پنج سال گذشته بهترتیب آهنگ ترکی و آهنگ کردی طرفداران بیشتری نسبت به آهنگهای محلی دیگر داشته است.
پارکهای موضوعی با محوریت فرهنگ یا پارکهای فرهنگی، از مهمترین بخشهای فضای سبز شهرهاست که نقش بسزایی در بهبود کیفیت زندگی افراد و حفظ فرهنگ و تاریخ جامعه دارند. این پارکها با ارائه فضاهایی مناسب تفریح، آموزش و ترویج هنر و علم به ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه کمک میکند. مرکز رصد فرهنگی گزارش را در بهمن 1402 منتشر کرده است.
مرکز نمافر برای کشف دقیق فرهنگ از بودجۀ کشور، بودجۀ سال 1402 را بر اساس «بودجهنمای فرهنگ» در گروه دادهکاوی و سیاستپژوهی نمافر، در 12 زیر مجموعه فرهنگیوهنری، طبقهبندی کرده است.
گزارش خدمت «اقدامات شاخص دولت مردمی در طول سه سال خدمت دولت شهید رئیسی» در پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری اسلامی منتشر شده است. این گزارش فرآیند سه سال از عملکرد دولت سیزدهم از نظر فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در گزارشی محدود، گردآوری کرده است.
چکیدهای از خلاصه مدیریتی گزارشهای مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی است. خلاصه مدیریتی ( Executive Summary) تشریح کننده رئوس اهداف یک فرآورده پژوهشی بوده که به مخاطب کمک میکند درزمانی کوتاه، عمق نکات مورداشاره و جان کلام پژوهش را دریابد، بدون آنکه مجبور باشند همۀ محتوای آن را مطالعه نماید. این گزارش در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.
بنابر اعلام روابطعمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، فراخوان هفدهمین جشنواره بینالمللی پژوهش فرهنگی بهمنظور پذیرش آثار پژوهشی در سه حوزه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معرفی برترینهای پژوهش فرهنگی، منتشر شد.
این نمودار مجموع فروش گیشه انیمیشنهای سینمایی جهان را بین سالهای 1995 تا 2019 نشان میدهد. فروش گیشه پویانماییها وضعیت پر نوسان اما رو به رشد را بین سالهای 1995 تا 2019 تجربه کرده است. در مدت ۲۵ سال، فروش انیمیشنهای سینمایی در جهان ۱۴ برابر شده است. سال ۲۰۱۹ بهترین سال برای تولیدکنندگان انیمیشن بود و در این سال فروزن ۲، شیرشاه و داستان اسباببازی اکران شدند که هر یک بیش از ۱ میلیارد دلار در گیشه فروختند. در واقع با اینکه تعداد زیادی انیمیشن هر سال در جهان تولید میشوند اما عمده فروش گیشه را چند انیمیشن خاص رقم زدهاند. این نمودار در نمافر منتشر شده است.
هجدهم تیرماه به عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده است. کودک و نوجوان یک ژانر همیشه پرطرفدار در ادبیات داستانی است. تفاوت تعداد چاپ اول و چاپ دوم کتب با موضوعهای مختلف را میبینیم. طبق این نمودار از میان 12 ژانر، کودک و نوجوان پنجمین ژانر از نظر تعداد چاپ اول است. اما از نظر میزان چاپ دوم یا تجدید چاپ، بعد از کمکدرسی رتبه دوم را داراست. این یعنی میزان استقبال از آثار کودک و نوجوان، بیش از ژانرهای دیگر است. همچنین شاید اعتماد مخاطب در این ژانر به عناوین جدید کمتر باشد اما آمار تجدید چاپ نشان میدهد تقاضا نسبت به کتب کودک و نوجوان، بسیار بالاست. اینفوگرافی میزان استقبال در نمافر سال 1401 منتشر شده است.
این پژوهش ضمن تدوین چارچوب مفهومی، بررسی تحولات ویدئوی درخواستی در سطح جهان و ایران، وضعیت فعلی سیاستگذاری، تنظیمگری و افکارعمومی در ایران، مسائل ویدئوی درخواستی، مسائل تنظیمگری ویدئوی درخواستی و آینده تحولات ویدئوی درخواستی، به ارائه توصیههای سیاستی پرداخته شده است، این طرح با نظارت مجتبی صمدی (رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و علی فلاحی (مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور) تهیه شده است.