• شماره گزارش: 294504
  • دوشنبه 25 فروردین 1404
  • 13

صنعت اسباب‌بازی: موانع و راهکارها

اسباب‌بازی به‌عنوان یک محصول فرهنگی، ارتباطی عمیق و تأثیرگذار با سبک زندگی اعضاء جامعه، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، دارد. مرکز تحقیقات صداوسیما داده‌نمایی را با این مضمون در دی سال 1402 نشان داده است.

اسباب‌بازی محصولی فرهنگی و از مهم‌ترین عوامل الگوساز و تأثیرگذار در شکل‌گیری شخصیت و پرورش خلاقیت و مهارت‌های کودکان و نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان است. صنعت اسباب‌بازی نیز ازجمله صنایع فرهنگی و خلاق است که با تنوع بالای خود گستره وسیعی از علایق و سلایق را در بستر سرگرمی و رفتارسازی فرهنگی در برگرفته و از گردش مالی قابل‌توجهی نیز در صنعت سرگرمی برخوردار است. در بازار اسباب‌بازی ایران، مغایرت‌ها و کمبودهای اطلاعاتی پرشماری در آمارهای موجود، قابل‌تشخیص است؛ بااین‌حال، درمجموع سهم پایین تولیدات داخلی استنباط می‌شود. در بُعد اسناد و مصوبه‌ها نیز رویکرد سیاستی مشخص و هدفمندی قابل دریافت نیست و به‌طورکلی به سیاست‌گذاری در این حوزه کم‌توجهی شده است. از این منظر، اصلی‌ترین و اولویت‌ترین چالش‌های صنعت اسباب‌بازی عبارت است از:

۱. برخوردار نشدن صنعت اسباب‌بازی از تسهیلات بخش فرهنگ؛

۲. کاستی‌های جدی در نظام آماری و مدیریت دانش؛

3. رعایت نشدن حقوق مالکیت معنوی تولیدکنندگان داخلی و رواج کپی غیرقانونی؛

4. خلأ نظام صنفی صنعت اسباب‌بازی؛

5. سهم بالای کالای قاچاق در بازار

و ۶. کم‌توجهی به پیوست نگاری و بازار پردازی فرهنگی.

با تمرکز بر مسائل یادشده، راهکارهای ذیل پیشنهادشده‌ است:

۱. افزودن محصولات اسباب بازی به فهرست کالاهای فرهنگی مشمول تسهیلات مالیاتی؛

۲. ایجاد نظام آماری و بسترهای مشورتی و توسعه دهنده (نظیر استارت آپ و انکوباتور)؛

۳. صیانت از حقوق مالکیت معنوی طراحان و تولیدکنندگان با بهره گیری توأمان از ابزارهای سلبی و ایجابی؛

4. تشکیل و تقویت نظام صنفی صنعت اسباب بازی؛

5. مقابله با کپی غیرقانونی و قاچاق؛

و 6. طراحی الزامات و مشوق های تقویت پیوست فرهنگی؛

*جهت دیدن تصاویر در سایز بزرگ روی آن ها کلیک کنید.

294504

اینفوگرافی

اوقات فراغت