-
سید حسنعلی سیاحیزاده فرد
-
سینا عصارهنژاد دزفولی
مجموع اعتبارات دستگاههای دین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. سهم این دستگاهها از کل بودجه فرهنگ در قانون ۱۴۰۳ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، به ترتیب ۳۹.۳۳ و ۳۱.۲۵درصد بوده و سهم این حوزه از مصارف بودجه عمومی دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، به ترتیب ۱.۱۴ و ۰.۷۵درصد است. بهطورکلی اعتبارات دستگاههای دین در لایحه مزبور حدوداً ۲۵.۳درصد رشد داشته است که «آستان مقدس حضرت امام خمینی (ره)» (با رشد ۸۲.۴۴درصدی) و سازمان اوقاف و امور خیریه با درصد رشد ۷.۰۱ بیشترین و کمترین درصد رشد مجموع اعتبارات را در میان دستگاههای مربوطه داشتهاند. در لایحه پیشنهادی، سهم حوزه دین از بودجه فرهنگ با کاهشی ۸درصدی نسبت به سال ۱۴۰۳، به ۳۱.۲درصد رسیده است. در همین راستا، از مهمترین چالشهای اعتبارات این بخش، عدم رشد شایسته اعتبارات هزینهای، بهویژه در نسبت با مسائلی مانند اثر تورم سالیانه بر هزینههای جاری و نیروی انسانی است. ازآنجاییکه رشد اعتبارات هزینهای فقط ۲۵درصد است و سازمانها بیش از ۵۵درصد از اعتبارات هزینهای خود را صرف جبران خدمات کارکنان میکنند، انتظار میرود که رشد سالیانه تناسبی منطقی با وضعیت این سازمانها داشته باشد.
یکی از اقدامات تأثیرگذار در بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ را میتوان محوریت بخشیدن به اسناد کلان سیاستی مانند سند «استقرار سازوکار راهبری و پشتیبانی از مساجد» در توزیع اعتبارات موضوعبند «ث» تبصره «۸» بخش اول قانون بودجه سال ۱۴۰۴ دانست که در صورت رفع نواقص و کاستیهایی مانند اصلاح نگاشت نهادی اجرای این اسناد در جدول ۱۲ لایحه، میتواند در ایجاد انضباط دستگاهی، جلوگیری از موازی کاری و هدر رفت منابع و امکانات، منظم نمودن سلسهمراتب سیاستگذاری در حوزههای موضوعی، افزایش شفافیت عملکردی و امکان ارزیابی عملکرد دستگاهی توسط دستگاههای ناظر اثرگذار باشد.