-
وحید آرایی
-
حسین اسبلمی مفیدآبادی
-
سیدمحمود اسلامی
سیاستگذاری، کارکرد اساسی دولت و فرایند مداخله بهمنظور دستیابی به نتایج و تحقق چشمانداز سیاسی آن است. مطالعه سیاستگذاری عمومی به دنبال توصیف و تبیین سیاستگذاری دولتها و نحوه اثرگذاری و ایجاد تغییر در آن است. پژوهش حاضر نیز باهدف طراحی الگوی سیاستگذاری بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با رویکرد نظریه بر خواسته از دادهها انجام شده است. روش پژوهش توصیفیکاربردی، ازنظر جهتگیری از نوع بنیادی و ازنظر هدف پژوهش از نوع مطالعات اکتشافیکیفی است. جامعه آماری مشارکتکنندگان شامل؛ خبرگان دانشگاهی و افراد متخصص در حوزه بازاریابی و صنایع فعال در عرصه کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق بودهاند که تعداد نمونهها بر اساس روش نمونهگیری گلولهبرفی به تعداد 30 نفر انتخاب شده است. گردآوری اطلاعات به صورت مصاحبه نیمهساختار یافته انجام شده است. در تجزیهوتحلیل دادهها مؤلفههای کلیدی مرتبط با الگوی طراحی الگوی سیاستگذاری بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق از طریق مصاحبهها و طبق روش مفهومی داده بنیاد استخراج و تدوین گردیده است. بهطوریکه مقوله محوری و شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و نتایج، تدوین و الگوی نهایی ارائه گردیده است. سپس، با استفاده از روش تحلیل دلفی، پرسشنامه مرتبط با طراحی الگوی اولیه توسط خبرگان اصلاح، تأیید و درنهایت الگوی سیاستگذاری بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه گردیده است؛ بنابراین، با توجه به نتایج این پژوهش، مقولههای اصلی الگوی تدوین شده، شامل، عوامل کلیدی سیاستگذاری بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق بوده است. از اینرو، براساس آن میتوان به پیامدهای مورد انتظار الگوی سیاستگذاری بازاریابی کالاها و خدمات فرهنگی و خلاق در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دست یافت.