گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکۀ نمایش خانگی

«گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکۀ نمایش خانگی» که در ادامه آورده می‌شود را مرکز افکارسنجی و رصد فرهنگی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1389 انجام داده است.
تصویر گزارش نظرسنجی تلفنی از شهروندان تهرانی پیرامون شبکۀ نمایش خانگی

چکیده

در نظرسنجی حاضر نظر شهروندان تهرانی در خصوص ابعاد مختلف شبکه نمایش خانگی موردبررسی قرار گرفته است. نمونه‌های این طرح از بین تلفن‌های خانواده‌های تهرانی به‌صورت تصادفی و متناسب با جمعیت هر منطقه (با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای با انتساب متناسب) انتخاب شده است. پس از انتخاب نمونه‌ها با استفاده از روش مصاحبۀ تلفنی نظرات یک فرد از افراد خانوادۀ تعیین شده که به‌صورت تصادفی مورد پرسش قرار گرفته است، ثبت می‌شود. ضمن این که حجم نمونۀ آماری مورد بررسی با استفاده از فرمول کوکران محاسبه گردیده و 971 نفر حجم نمونۀ آماری این بررسی را تشکیل می‌دهد. جهت استخراج اطلاعات و تهیه گزارش نهایی، داده‌های گردآوری شده در نرم‌افزار SPSS پردازش و تجزیه و تحلیل شده است.

اهم نتایج حاصل شده از این نظرسنجی عبارتند از:

  • 41.7درصد پاسخگویان در حد «زیاد» و 48.7 درصد در حد «کم» فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی را از شبکه‌های ملی یا ماهواره‌ای یا به‌صورت سی‌دی و دی‌وی‌دی تماشا می‌کنند.
  • 39.6 درصد از پاسخگویان در حد «زیاد» و 41.6 درصد در حد «کم» فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون داخلی را تماشا می‌کنند.
  • 22.5 درصد مردم تهران در حد «زیاد» و 39.5 درصد در حد «کم» فیلم‌ها و سریال‌های توزیع‌شده در شبکۀ نمایش خانگی را تماشا کرده‌اند.
  • 49.5 درصد پاسخگویان حداقل یک سی‌دی فیلم و سریال در طول یک‌ماه از شبکۀ رسانه‌های خانگی خریداری کرده‌اند. 43.5 درصد خریداران سی‌دی یک تا شش دی، 28.6 درصد هفت تا 12 سی‌دی، 10 درصد 13 تا 18 سی‌دی و 17.9 درصد 19 سی‌دی و بیشتر از شبکۀ رسانه‌های خانگی خریداری کرده‌اند. همچنین میانگین سی‌دی خریداری شده از سوی خریداران 11 سی‌دی بوده است.
  • 51.5 درصد پاسخگویان از سریال‌های ایرانیف 46.7 درصد از فیلم‌های سینمایی ایرانی، 20.1 درصد از فیلم‌های سینمایی خارجی و 18.2 درصد، سریال‌های خارجی (دوبله شده) در شبکۀ نمایش خانگی استفاده کرده‌اند.
  • 58.8 درصد پاسخگویان فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی را در مقایسه با فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون داخلی به‌لحاظ کیفیت بهتر دانسته‌اند. 20.1 درصد پاسخگویان فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی را به‌لحاظ کیفیت بدتر از فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون داخلی ارزیابی کرده‌اند.
  • 67.8 درصد پاسخگویان تا به حال «اصلاً» از دستفروش‌های کنار خیابان سی‌دی و دی‌وی‌دی تهیه نکرده‌اند. ضمن اینکه 23 درصد پاسخگویان در حد «کم» و 9.2 درصد در حد «زیاد» از دستفروشان خیابانی سی‌دی و دی‌وی‌دی خریداری کرده‌اند.
  • 8.7 درصد پاسخگویان «همۀ قسمت‌ها»، 5.6 درصد «اکثر قسمت‌ها» و 9.5 درصد «بعضی از قسمت‌های» سریال قلب یخی را که در شبکۀ نمایش خانگی توزیع شده تماشا کرده‌اند. 76.2 درصد پاسخگویان «اصلاً» سریال قلب یخی را از این رسانه تماشا نکرده‌اند. میانگین نمرۀ بینندگان به این سریال شبکۀ نمایش خانگی 15.35 از 20 نمره بوده است.
  • 43.5 درصد بینندگان، سریال قلب یخی را به‌دلیل جذابیت داستان سریال تماشا می‌کنند. سایر دلایل بینندگان به‌ترتیب عبارتند از: «ژانر و موضوع سریال» (12.6 درصد)، «حواشی و تبلیغات فیلم» (11.3 درصد)، «وجود هنرپیشه‌های موردعلاقه» (10درصد)، «داستان پرمحتوا و آموزنده» (7.8 درصد)، «موسیقی فیلم» (0.9 درصد) و «کارگردان مطرح» (0.9 درصد).
  • 25.7 درصد پاسخگویان «همه قسمت‌ها»، 10.3 درصد «اکثر قسمت‌ها» و 13.6 درصد «بعضی از قسمت‌های» سریال قهوه تلخ را که در شبکۀ نمایش خانگی توزیع شده تماشا کرده‌اند. 50.4 درصد پاسخگویان «اصلاً» سریال قهوه تلخ را از این رسانه تماشا نکرده‌اند. میانگین نمره بینندگان به این سریال شبکۀ نمایش خانگی 16.13 از 20 نمره بوده است.
  • 55.5 درصد بینندگان سریال قهوه تلخ در حد «زیاد» و 34.5 درصد در حد «کم» معتقدند که این سریال وضعیت کنونی جامعۀ ایران را توصیف می‌کند. 10 درصد بینندگان «اصلاً» موضوع سریال قهوه تلخ را توصیف وضعیت کنونی جامعۀ ایران نمی‌دانند.
  • 37.9 درصد بینندگان قالب موضوع‌های مطرح شده در سریال قهوه تلخ را «موضوع‌های سیاسی» بیان کرده‌اند. سایر موضوع‌های مطرح شده از سوی بینندگان به‌ترتیب عبارتند از: «موضوع‌های اجتماعی» (28.4 درصد)، «موضوع‌های تاریخی» (18.7 درصد) و «موضوع‌های فرهنگی» (15).
  • 43.3 درصد بینندگان سریال قهوه تلخ در حد «کم» و 35.1 درصد «اصلاً» معتقد نیستند که سریال قهوه تلخ برای مخاطب خردسال بدآموزی داشته است.
  • 23.2 درصد بینندگان شبکۀ نمایش در حد «زیاد» و 59.2 درصد در حد «کم» معتقدند که مردم ایران به خرید نسخۀ اصلی و کپی نکردن فیلم‌ها و سریال‌ها توجه می‌کنند. 17.6 درصد استفاده‌کنندگان از شبکۀ نمایش خانگی گفته‌اند که مردم ایران «اصلاً» به این موضوع توجهی ندارند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از رسانه‌های مختلف هستند.
  • بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد که بین میزان بیننده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از رسانه‌های مختلف و تحصیلات پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد کمتر از سایرین در حد «زیاد» بیننده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از رسانه‌های مختلف هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از رسانه‌های مختلف و سن پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد 19 تا 22 سال (55.6 درصد) بیشتر از سایر گروه‌های سنی و افراد 56 سال و بالاتر (30.9 درصد) کمتر از سایرین در حد «زیاد» بیننده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از رسانه‌های مختلف هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که زنان و مردان به یک نسبت بیننده فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیون داخلی نیستند. زنان (47.7 درصد) بیش از مردان (32.5 درصد) در حد «زیاد» بیننده فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی تلویزیون داخلی هستند.
  • یافته‌های نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از تلویزیون داخلی و تحصیلات پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی (51.9 درصد) و افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه‌‌های تحصیلی (51.9 درصد) و افراد با تحصیلات کارشناسی ارشد (20.6 درصد) کمتر از سایرین در حد «زیاد» بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از تلویزیون داخلی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از تلویزیون داخلی و سن پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود ندارند؛ به نحوی که افراد در تمام گروه‌های سنی تقریباً به یک نسبت بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی یا خارجی از تلویزیون داخلی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌ها نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی و تحصیلات پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی (35.2 درصد) و افراد بی‌سواد (صفر درصد) کمتر از سایرین در حد «زیاد» بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی و سن پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد گروه‌های سنی 15 تا 18 سال (36.9 درصد) بیشتر و افراد 56 سال و بالاتر (5.3 درصد) کمتر از سایر گروه‌های سنی در حد «زیاد» بینندۀ فیلم‌ها و سریال‌های شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بینندۀ سریال قلب یخی از شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی بیشتر یافته‌ها نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ سریال قلب یخی در شبکۀ نمایش خانگی و تحصیلات پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دبیرستان بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی (35.2 درصد) و افراد بی‌سواد (صفر درصد) کمتر از سایرین بینندۀ سریال قلب یخی در شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ سریال قلب یخی در شبکۀ نمایش خانگی و سن پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد گروه‌های سنی 15 تا 18 سال (43.1درصد) بیشتر و افراد 56 سال و بالاتر (6.4 درصد) کمتر از سایر گروه‌های سنی بینندۀ سریال قلب یخی در شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که زنان و مردان تقریباً به یک نسبت بینندۀ سریال قهوۀ تلخ در شبکۀ نمایش خانگی هستند.
  • بررسی یافته‌های آماری نشان می‌دهد که بین میزان بینندۀ سریال قهوۀ تلخ در شبکۀ نمایش خانگی و تحصیلات پاسخگویان رابطۀ معنی‌داری در سطح اطمینان 95 درصد وجود دارد؛ به نحوی که افراد با تحصیلات دکتری بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی (70.6 درصد) و افراد بی‌سواد (صفر درصد) کمتر از سایرین، بینندۀ سریال قهوۀ تلخ در شبکۀ نمایش خانگی هستند.

284040