شبکۀ نمایش خانگی فیلیمو هر ساله گزارشی منتشر می‌کند که وضعیت مخاطبان و استقبال از این شبکه را نشان می‌دهد. گزارشی که در سال 1398 منتشر شده است، نشان می‌دهد که استقبال از محتوای ایرانی در فیلیمو بیشتر از محتوای خارجی بوده است.
استان تهران به‌لحاظ تعداد سالن‌های سینما، صندلی‌های سینما و تماشاگران در کشور در رتبۀ اوّل قرار دارد، اصفهان و خراسان رضوی نیز در رتبه‌های بعدی. این رتبه‌بندی را سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران انجام داده است.
وضعیت حوزه‌های کتاب، نمایش، موسیقی، هنر‌های تجسمی و سینمای ایران در سال‌های 1393 تا 1397 با توجه‌ به آمارهای وزارت ارشاد به ضمیمۀ یادداشت‌هایی از هنرمندان، مسئولان و فعالان حوزه‌های مختلف در گزارش حاضر آمده است. این گزارش در روزنامه جام‌جام 9 اردیبهشت 1399 منتشر شده است.

رویه‌های بازار جهانی فیلم در سال 2020

ترجمه گزارش فوکوس 2020

«ﻓﻮﮐﻮس: روﯾﻪ‌ﻫﺎی ﺑﺎزار ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﯿﻠﻢ» گزارش سالانه‌ای است که توسط رﺻﺪﺧﺎﻧﻪ ﺳﻤﻌﯽ و ﺑﺼﺮی اروﭘﺎ منتشر می‌شود و مهم‌ترین روندهای مرتبط با فیلم و سینما در جهان را رصد می‌کند. سازمان سینمایی ایران متن کامل گزارش سال 2020 این نشریه را ترجمه کرده که به همراه اصل انگلیسی آن در مطلب حاضر ارائه شده است.

گزارشی از یافته‌های پیمایش ملی ذائقه سینمایی ایرانیان

تلویزیون؛ منبعِ اول 86.4 درصد ایرانیان برای تماشای فیلم و سریال

پیمایش ذائقه سینمایی ایرانیان در تابستان ۱۴۰۰ در سطح ملی اجرا شد. هدف اولیه این پیمایش دست یافتن به تصویری از انتخاب‌ها و ترجیح‌های پاسخگویان بود. مرحله گردآوری اطلاعات این پیمایش ملی با تعداد نمونه ۵۳۳۹ در تیرماه ۱۴۰۰ صورت گرفت. مدیر علمی این طرح فاطمه فلاح و ناظر علمی محمد رضایی بود.

ﺑﺎ ﺗﺎکید ﺑﺮ کسانی که سینما نمی‌روند

ﺑﺮرسی ذاﺋﻘﻪ سینمایی ﻣﺮدم در کشور

ﺑﺮرﺳی ذاﺋﻘﻪ سینمایی ﻣﺮدم در کشور (ﺑﺎ ﺗﺎکید ﺑﺮ کسانی که سینما نمی‌روند) عنوان پیمایشی است که در سال 1397 توسط سیدﺟﻤﺎل اﻟﺪین اکبرزاده ﺟﻬﺮمی به سفارش ﻣﻌﺎوﻧﺖ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﻨﺎوری و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت سینمایی انجام شده است.
ﮔﺰارش ﭘﯿﺶ رو ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﻟﻦﻫﺎی ﺳﯿﻨﻤﺎ در ﮐﺸﻮر در ﺳﺎل 1398 اﺧﺘﺼﺎص دارد. در گزارش حاضر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺴﺨﻪ روزآﻣﺪ ﮔﺰارش سال‌های گذشته، آﺧﺮﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﮑﺎنﻫﺎی ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻓﯿﻠﻢ در ﮐﺸﻮر، ﺑﺎ ﻫﻤﺎن ﭼﺎرﭼﻮب اراﺋﻪ شده است. این گزارش توسط محمدحسین فرج و با همکاری فاطمه رضایی نوشته شده است.
ﮔﺰارش ﭘﯿﺶ رو ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﻟﻦﻫﺎی ﺳﯿﻨﻤﺎ در ﮐﺸﻮر در ﺳﺎل 1396 اﺧﺘﺼﺎص دارد. در ﺳﺎل 1395 ﮔﺰارﺷﯽ ﺑﺎ ﻫﺪف آﺷﻨﺎﯾﯽ ﺑﺎ وﺿﻌﯿﺖ ﻣﮑﺎنﻫﺎی ﻧﻤﺎﯾﺶ آﺛﺎر ﺳﯿﻨﻤﺎﯾﯽ، ﭘﺮاﮐﻨﺪﮔﯽ در ﺳﻄﺢ ﮐﺸﻮر، و وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺎﻟﮑﯿﺖ آﻧﻬﺎ، ﺗﻮﻟﯿﺪ و ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷﺪه ﺑﻮد و در گزارش حاضر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺴﺨﻪ روزآﻣﺪ ﮔﺰارش سال گذشته، آﺧﺮﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﺳﺎﺧﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻣﮑﺎنﻫﺎی ﻧﻤﺎﯾﺶ ﻓﯿﻠﻢ در ﮐﺸﻮر، ﺑﺎ ﻫﻤﺎن ﭼﺎرﭼﻮب اراﺋﻪ شده است. این گزارش توسط محمدحسین فرج و با همکاری فاطمه رضایی نوشته شده است.
در سال 1396 و 1395 گزارش‌هایی دربارة وضعیت مکان‌های نمایش آثار سینمایی، پراکندگی در سطح کشور و وضعیت مالکیت آنها، تولید و منتشر شده بود. در این گزارش، به عنوان نسخه روزآمد گزارش‌های قبلی، آخرین تغییرات در ساخت و توسعه مکان‌های نمایش فیلم در کشور، با همان چارچوب ارائه شده است. این گزارش توسط محمدحسین فرج با همکاری فاطمه رضایی و ابراهیم غلام‌پور آهنگر تهیه و تدوین شده است.
در گزارش حاضر آمار مربوط به سالن‌های سینماهای سراسر کشور تا شهریور 1395 ارائه شده است. این گزارش توسط معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی کشور تهیه شده است. هرچند این آمار در حال حاضر تغییراتی داشته است ولی این گزارش می‌تواند برای علاقه‌مندان این حوزه مفید باشد.

ارزیابی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری از جشنواره فجر 1396

تصویر ایران در سینمای ایران

در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تلاش می‌شود نشان داده شود فیلم‌ های جشنواره فجر 1396 به چه تخیلی در باب کشور ایران دامن می‌زنند و فیلم‌سازان چه امیال ناخودآگاه اجتماعی درباره مسائل و وضعیت فعلی کشور دارند؟

به مناسبت نمایش فیلم «دِرب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر

نقدی بر ساختار سینمای ایران

فیلم‌های جشنواره امسال هیچ نشانه‌ای از هویت جامعه‌ی ایران ندارند و فاقد تاریخمندی (Historicity) هستند. فیلم دِرب، تنها فیلم جشنواره است که به بخش بزرگی از جامعه ایران (‌اجتماعات غیرشهری) اختصاص دارد و اتفاق‌های آن در محله و روستا یا شهری کوچک رخ می‌دهد و نه در شهرهای بزرگ و تودرتوی سازمان‌ها و نهادهای کلان آن. از طرفی حتی یک فیلم -حتی در پس‌زمینه- نیز در جشنواره چهلم، بازنمای وضعیت بحرانی ایران در دو سال اخیر در خصوص کرونا و تبعات آن نبود و... .موارد فوق و برخی کاستی‌های دیگر، که در ساختارها و سازوکارهای سینمایی ما رسوخ کرده و بار دیگر در جشنواره چهلم نمایان شد؛ در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌ است.
ایرانی‌ها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلم‌ها روی خوش نشان دادند. فیلم‌های کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلم‌های اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفته‌اند. اینفوگرافی پرطرفدارترین ژانرهای سینمای ایران در سال 1398 برگرفته از سایت نمافر است.

رونق گرفتن سینمای ایران پس از کرونا

تعداد تماشاگر و میزان فروش سینما در سال 1400

در دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا سینماها و سایر سالن‌های فرهنگی-هنری شاهد تعطیلی‌های مستمر و کاهش حضور تماشاگران بودند؛ ولی آمارها نشان می‌دهد در دو ماه اخیر با اجرای واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماها مجددا رونق به آنها بازگشته است. اینفوگرافی زیر مقایسه‌ای دارد میان آمار سینمای ایران در 7 ماه اول سال 1400 با آبان و آذر همان سال.
طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو در میان کاربران این سامانه کاهش داشته است. بر اساس این افکارسنجی در یادداشت حاضر به این مسئله پرداخته شده که VOD‌های ایرانی چگونه می‌توانند در کاهش تماشای ماهواره مفید باشند و سیاست‌گذاری و نظارت بر VOD‌ها بهتر است بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد یا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؟