شناخت الگوهای تازۀ فیلم و سریال دیدن، چه ابزارها و مدیوم‌های آن و چه گرایش‌های مخاطبان، اهمیت دارد. پیمایش‌ها و پژوهش‌های مختلف در پی این بوده‌اند جایگاه فیلم و سریال در زندگی روزمرۀ مردم و ترجیح‌ها / سلیقه‌های سینمایی مردم و تمایز میان ذائقۀ نخبه / غیرنخبه در پاسخگویان و... چگونه بوده است. در ادامه پنج مورد از این تحقیقات به‌طور اجمالی معرفی می‌شود.
براساس داده‌های سامانۀ مدیریت فروش و اکران سینما کرونا مخاطبان سینما را به میزان زیادی کاهش داده است؛ مخاطبان نوروز 1400، 58هزار نفر بوده‌اند که در نوروز 1401 رشد 13برابری داشته و به 773هزار نفر رسیده اما همچنان با تعداد مخاطبان نوروز 1398 فاصله زیادی دارد. اینفوگرافی زیر را سایت نمافر طراحی کرده است.
«مسائل صنعت سینما در ایران» به‌وسیلۀ سایت نمافر نوشته و در بهمن 1401 منتشر شده است.
اینفوگرافی زیر تأثیر کرونا بر صنعت فیلم، سریال و انیمیشن را بیان می‌کند. این اینفوگرافی در سایت نمافر منتشر شده است.
بر اساس پیگیری خبرنگار ایسنا از دبیرخانۀ چهل‌ویکمین جشنوارۀ فیلم فجر، تعداد ۱۰ فیلم از آثار اعلام‌شدۀ مسابقۀ جشنواره در بخش خصوصی تولید شده‌اند. همچنین ژانر اجتماعی، بیشتر ژانر حاضر در جشنوارۀ چهل‌ویکم است. جزئیات بیشتر در اینفوگرافی زیر آورده شده است که به‌وسیلۀ خبرگزاری ایسنا تهیه شده.
پژوهش «تصویر ایران در فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنوارۀ فیلم فجر» در بهمن 1398 در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است و تلاش کرده از خلال فیلم‌های موجود در جشنواره مسائل جامعۀ ایران را درک و تحلیل کند.
معاونت توسعۀ فناوری و مطالعات سینمایی با همکاری دفتر طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در بهمن ماه 1400 چهلمین دورۀ جشنوارۀ فیلم فجر را از طریق نظرسنجی ارزیابی کرده است. این نظرسنجی از تاریخ 14 لغایت 26 بهمن سال 1400 به‌وسیلۀ گروه افکارسنجی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به‌صورت تلفنی اجرا شده است.
دفتر طرح‌های ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهمن ماه 1397 در مورد «ذائقۀ رسانه‌ای مردم ایران» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه می‌آید.