رﺻﺪﺧﺎﻧﻪ ﺳﻤﻌﯽ و ﺑﺼﺮی اروﭘﺎ[1] (ﺗﺎﺳﯿﺲ 1992)، ﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎن ﺧﺪﻣﺎت ﻋﻤﻮﻣﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎﻣﻮرﯾﺖ آن ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﺧﺪﻣﺎت اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻓﯿﻠﻢ، ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن، ﻧﻤﺎﯾﺶ ﺧﺎﻧﮕﯽ، سمعی و ﺑﺼﺮی درﺧﻮاﺳﺘﯽ (VOD) و ﻧﯿﺰ ﺳﯿﺎﺳﺖﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺻﻨﻌﺖ ﺳﻤﻌﯽ و ﺑﺼﺮی در اروﭘﺎ اﺳﺖ. رﺻﺪﺧﺎﻧﻪ ﺳﻤﻌﯽ و ﺑﺼﺮی اروﭘﺎ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﺧﺼﻮص ﺑﺎزارﻫﺎ و ﺟﻨﺒﻪﻫﺎی مالی و ﺣﻘﻮﻗﯽ ﺑﺨﺶ ﺳﻤﻌﯽ و ﺑﺼﺮی ﻓﺮاﻫﻢ میآورد و وﯾﺮاﯾﺶ «ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻓﻮﮐﻮس: روﯾﻪﻫﺎی ﺑﺎزار ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻓﯿﻠﻢ» را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد.
طبق گزارش فوکوس 2020 که توسط سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترجمه شده حضور در سینماهای ایران در سال 2019 با کاهش 7.6 درصدی به 26 میلیون تماشاگر رسید، در حالی که فروش ناخالص گیشه با افزایش 21 درصدی به 3 تریلیون ریال ( 71.4 میلیون دلار آمریکا ) دست یافت. همچنین در گزارش این مجله، فیلم کمدی «مطرب» با فروش 385 میلیارد ریالی ( 9.5 میلیون دلار آمریکا) در صدر جدول فروش سینمای ایران قرار گرفت و به پرفروش ترین فیلم داخلی تمام دورانها در ایران تبدیل شد.
در سال 2019 تعداد تولیدات داخلی ایران از 116 فیلم به 130 فیلم در سال رسید که 58 فیلم در همان سال اکران شدند. در سال 2020 با شروع همهگیری کرونا در ایران، کل فعالیتهای سینمایی در ماه مارس متوقف شدند.
همچنین بر اساس گزارش این مجله، حجم تولید سالیانه در چند بازار آسیایی کاهش یافت: هنگ کنگ ( 7 فیلم)، مالزی (6 فیلم)، تایوان ( 26 فیلم) و تایلند ( 9 فیلم) اما تعداد فیلمهای تولید شده در سنگاپور ثابت ماند و در سال 2019 یک برنامه کمک هزینهای برای تقویت تولیدات مشترک با کشورهای جنوب شرقی آسیا را با تامین اعتبار 183 هزار دلار (آمریکا) راهاندازی کرد. با توقف تولید فیلمها به دلیل بحران کرونا، چندین کشور بستههای حمایتی خود را برای کاهش اثر بحران بر بخش فیلمسازی ارائه کردند. از این میان هنگکنگ یارانهای را برای سالنهای سینما درنظر گرفت، در حالی که سنگاپور و تایلند، یک صندوق حمایتی برای سینماگران مستقل محلی ارائه کردند.
در این مجله، بر اساس داده های موجود از سال 2019، آمار حضور در سینماها در بازارهای مختلف آسیایی از جمله هنگ کنگ (1 %- با 24.4 میلیون تماشاگر)، اندونزی ( 17.5 %- با 111.4 میلیو ن تماشاگر)، سنگاپور ( 5.6 %- با 18.4 میلیون تماشاگر) و تایوان ( 9.6 %- با 34.8 میلیون تماشاگر) با کاهش روبرو بوده است. در مقابل، تعداد تماشاگران در مالزی اندکی افزایش یافت و فروش بلیت به 77.8 میلیون رسید. در هنگکنگ و سنگاپور فیلمهای آمریکایی جدول فروش گیشه را تصاحب کردند و فیلم ابر قهرمانی «انتقامجویان: پایان بازی» در صدر فهرست قرار گرفت. در هر دو بازار هیچ کدام از فیلمهای داخلی در فهرست 10 فیلم برتر قرار نگرفتند. اما در مالزی تعدادی از فیلمها ی داخلی از جمله انیمیشن سه بعدی «مامور علی: فیلم 2 » و «اوپین و ایپین: گیبون کریس تنها» در فهرست 10 فیلم برتر قرار گرفتند.
در بخش دیگری از این مجله آمده است: بخش نمایش (سینمادارها و پخش کنندگان) به دلیل تعطیلی سینماها، تقریبا در تمام بازارهای اروپایی از اواسط ماه مارس، بیشترین ضربه را از بحران کرونا خوردند. براساس آمار جمعآوری شده از اتحادیه بینالمللی سینماها ( UNIC ) درباره بازارهای منتخب اروپا، آمار فروش گیشه از ژانویه تا می 2020 به طور میانگین بیش از 50 % نسبت به سال قبل کاهش یافت و این وضعیت باقی میماند تا ببینیم در ماههای باقی مانده از سال ۲۰۲۰، چه میزان از مخاطبان به سینماها باز خواهند گشت؛ اما قطعا برای بازگرداندن فروش گیشه به دوران اوج خود در سال 2019 ، راهی طولانی در پیش داریم.
بر طبق آمار گزارش شده در این مجله آمریکا، کانادا، چین، ژاپن، کره جنوبی، فرانسه، انگلیس، هند، آلمان، مکزیک و روسیه 10 بازار برتر در سراسر جهان از نظر درآمد ناخالص گیشه و چین، هند، آمریکا، کانادا، مکزیک، کره جنوبی، روسیه، فرانسه و ژاپن 10 بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد تماشاگر (2015-2019 ) هستند. همچنین چین، آمریکا، کانادا، هند، مکزیک، فرانسه، روسیه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، اسپانیا 10 بازار برتر در سراسر جهان بر اساس تعداد سالن نمایش و هنر، چین، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا، فرانسه، آلمان، آرژانتین و اسپانیا 10 بازار برتر در سراسر جهان به لحاظ تولید فیلم سینمایی بلند (2015-2019 ) هستند.
این گزارش ادعا می کند که فیلمهای انتقام جویان: پایان بازی، شیر شاه، منجمد2، مرد عنکبوتی: دور از خانه، کاپیتان مارول، داستان اسباب بازی 4 ، جوکر، علاالدین، جنگ ستارگان: اپیزود 9 - خیزش اسکایواکر، سریع و خشن تقدیم میکند: هابز و شلاو، نژا، زمین سرگردان، چگونه اژدهای خود را تربیت کنید: دنیای پنهان، جومانجی: مرحله بعدی، مالیفیسنت: بانوی اهریمنی، آن: بخش دوم، زندگی پنهان حیوانات خانگی 2، پوکمون کارآگاه پی کاچو، مردم من کشور من و کاپیتان، بیست فیلم اول جهان به لحاظ درآمد ناخالص گیشه بودهاند.
[1] European audiovisual observatory