-
امیررضا تجویدی
کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران
خبری با موضوع راهاندازی اوّلین «سینما-ماشین» کشور در برج میلاد، نهم اردیبهشت 1399، در رسانههای کشور منعکس شد که در آن روابط عمومی فیلم خروج ساختۀ ابراهیم حاتمیکیا، از به راه افتادن طرح اکران سینما-ماشین برای این فیلم با مشارکت سازمان هنری-رسانهای «اوج» و مؤسسۀ سینمایی «نورتابان»، از 12 اردیبهشت و برای اوّلینبار در کشور خبر داد. در این خبر همچنین اشاره شده بود که این طرح به مدت یک هفته در دو سانس و در پاکینگ شمارۀ 3 برج میلاد و تحت تدابیر بهداشتی و با مجوز و موافقت ستاد ملّی مقابله با بیماری کرونا در تهران اجرا خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، در ادامۀ شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالنهای سینما، منوچهر صفرخانی، کارگردان و بازیگر، با ارسال نامهای به سازمان سینمایی، خواستار اجرای طرح «سینما خودرو» برای کمک به اقتصاد سینماداران و صاحبان فیلمها شد که این درخواست مورد موافقت سازمان مذکور قرار گرفت. صفرخانی در گفتوگویی با این خبرگزاری به اجرای این طرح پس از موافقت سازمان سینمایی و تأیید مکانهای نمایش فیلم اشاره کرد و گفت که برای تجهیز و راهاندازی سینماها در تهران و چند استان دیگر، تلاشهایی انجام شده تا بتوان با «سینما-ماشین» خدمت شایستهای به صنعت سینما ارائه داد. صفرخانی با اشاره به ضرورت اجرای رعایت تمام پروتکلهای بهداشتی کشور در صنعت سینما و اجرای دقیق گام دوم فاصلهگذاری اجتماعی، به اهمیت آن نیز اشاره کرد و گفت که «سینما-ماشین» ضمن ایجاد بستر مناسب برای گسترش سرگرمی سالم در جامعه، میتواند قدم کوچکی در راستای ادامۀ فعالیت و رشد سینمای کشور محسوب شود. براساس این گفتوگو، در طرح سینما-ماشین، برای هر خودرو یک بلیت خریداری میشود که صرفاً مختص سرنشینان جلوی خودرو است و این افراد برای شنیدن صدای فیلم نیز باید روی خودروی خویش، سیستم رادیویی داشته باشند.