نویسنده

  • تصویر امیررضا تجویدی

    امیررضا تجویدی

    کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران

«درایواین سینما» در سینمای ایران

«درایواین سینما» در سینمای ایران را امیررضا تجویدی در سال 1399 برای پژوهشکدۀ هنر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نوشته است.
تصویر «درایواین سینما» در سینمای ایران

خبری با موضوع راه‌اندازی اوّلین «سینما-ماشین» کشور در برج میلاد، نهم اردیبهشت 1399، در رسانه‌های کشور منعکس شد که در آن روابط عمومی فیلم خروج ساختۀ ابراهیم حاتمی‌کیا، از به راه افتادن طرح اکران سینما-ماشین برای این فیلم با مشارکت سازمان هنری-رسانه‌ای «اوج» و مؤسسۀ سینمایی «نورتابان»، از 12 اردیبهشت و برای اوّلین‌بار در کشور خبر داد. در این خبر همچنین اشاره شده بود که این طرح به مدت یک هفته در دو سانس و در پاکینگ شمارۀ 3 برج میلاد و تحت تدابیر بهداشتی و با مجوز و موافقت ستاد ملّی مقابله با بیماری کرونا در تهران اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در ادامۀ شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما، منوچهر صفرخانی، کارگردان و بازیگر، با ارسال نامه‌ای به سازمان سینمایی، خواستار اجرای طرح «سینما خودرو» برای کمک به اقتصاد سینماداران و صاحبان فیلم‌ها شد که این درخواست مورد موافقت سازمان مذکور قرار گرفت. صفرخانی در گفت‌وگویی با این خبرگزاری به اجرای این طرح پس از موافقت سازمان سینمایی و تأیید مکان‌های نمایش فیلم اشاره کرد و گفت که برای تجهیز و راه‌اندازی سینماها در تهران و چند استان دیگر، تلاش‌هایی انجام شده تا بتوان با «سینما-ماشین» خدمت شایسته‌ای به صنعت سینما ارائه داد. صفرخانی با اشاره به ضرورت اجرای رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی کشور در صنعت سینما و اجرای دقیق گام دوم فاصله‌گذاری اجتماعی، به اهمیت آن نیز اشاره کرد و گفت که «سینما-ماشین» ضمن ایجاد بستر مناسب برای گسترش سرگرمی سالم در جامعه، می‌تواند قدم کوچکی در راستای ادامۀ فعالیت و رشد سینمای کشور محسوب شود. براساس این گفت‌وگو، در طرح سینما-ماشین، برای هر خودرو یک بلیت خریداری می‌شود که صرفاً مختص سرنشینان جلوی خودرو است و این افراد برای شنیدن صدای فیلم نیز باید روی خودروی خویش، سیستم رادیویی داشته باشند.

284075