در اینفوگرافی زیر که اندیشکده پیشرفت گردشگری ایران منتشر کرده است، وضعیت مسافرت از شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل عمومی در سه دوره نوروز آورده شده است.
براساس داده‌های سامانۀ مدیریت فروش و اکران سینما کرونا مخاطبان سینما را به میزان زیادی کاهش داده است؛ مخاطبان نوروز 1400، 58هزار نفر بوده‌اند که در نوروز 1401 رشد 13برابری داشته و به 773هزار نفر رسیده اما همچنان با تعداد مخاطبان نوروز 1398 فاصله زیادی دارد. اینفوگرافی زیر را سایت نمافر طراحی کرده است.
آنچه در پی می‌آید، ابتدا گزارشی از ارزش‌ها و نگرش‌های مردم خوی مبتنی بر نتایج «پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران» است که در سال 1396 انتشار یافته است. این گزارش ازاین‌رو واجد اهمیت است که آشنایی با وضعیت پیشابحران در خوی رخ دهد و برای فهم تأثیرات زلزله در خوی تکرار این پیمایش پس از گذار از مراحل ابتدایی بحران و تثبیت نسبی شرایط محیطی، ضروری است. به‌علاوه در ادامه رصد فرهنگی وضعیت پسازلزله با استفاده از روش مردم‌نگاری سریع آمده است که حاصل مشاهدات میدانی پژوهشگران مرکز رصد فرهنگی کشور و مردم‌نگاران و اساتید همکار مرکز در مناطق زلزله‌زدۀ خوی است.

نقدی بر اثر منتشرشده «جامعه، دولت و ایدۀ شکاف قومی در ایران»

تمرکز بر هویت ملّی

ابراهیم حاجیانی در مرداد ماه 1400 نقدی با عنوان «تمرکز بر هویت ملّی» بر گزارش پژوهشی «جامعه، دولت و ایدۀ شکاف قومی در ایران» نوشتۀ هادی سلیمانی قره‌گل نوشت که در اینجا آورده می‌شود.
اینفوگرافی زیر سرانۀ مطالعه در ماه (افراد باسواد 15 ساله و بیشتر ایران) را نشان می‌دهد و بر مبنای نتایج طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در 1399 طراحی شده است.
«کرونا و امر دینی» گزارشی از چالش‌های دین و دینداری در مواجهه با پاندمی کرونا در ایران (30 بهمن 1398- 30 خرداد 1399) است که محسن حسام مظاهری آن را زیر نظر پژوهشکدۀ فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نوشته است.
مقالۀ «خودزندگی‌نامه‌ها در جامعه‌شناسی؛ سنخ‌شناسی اجتماعی خودزندگی‌نامه‌های حوزویان» را مهدی سلیمانیه، سارا شریعتی، محمدرضا جوادی یگانه و مهدی اعتمادی‌فرد نوشته‌اند و در بهار 1398 در فصلنامۀ انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات منتشر شده است.
مقالۀ «خانواده در جوامع غربی (زوال یا احیا)» را علی جنادله نوشته و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در پاییز 1400 آن را منتشر کرده است.
طبق اینفوگرافی زیر که خبرگزاری ایسنا آن را بر مبنای آخرین پیمایش بنیاد ملّی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰ طراحی کرده است، برآورد شده از بین ۸۴میلیون ایرانی، ۳۴میلیون نفر بر روی مجموع پلتفرم‌ها، بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند. مردان ۵۹ درصد و زنان ۴۱ درصد این جمعیت را تشکیل می‌دهند. همچنین در میان استان‌ها، «قم» کمترین و «البرز» بیشترین نسبت بازیکنان را دارد.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور:

زلزله فقط یک تکانۀ فیزیکی نیست

اصغری در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو: زلزله درعین‌حال که شکاف‌های طبیعی را تحریک می‌کند، می‌تواند شکاف‌های فرهنگی را نیز تکان دهد. زلزله بیش از آنکه یک اتفاق طبیعی باشد، تأثیرات انسانی و فرهنگی دارد که پیش از آن و بعد از آن نیز امتداد دارد. مقایسۀ داده‌های فرهنگی قبل و بعد از زلزله اهمیت زیادی دارد که دنیا نیز در زلزله‌های اخیر ترکیه و سوریه توجه زیادی به این امر کرده است. کشور ما هم زلزله‌خیز است و با ابعاد فرهنگی و اجتماعی آن آشنا شدیم.