موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 انجام شده است. تحلیل ثانویۀ این پیمایش بهصورت موضوعی در سال 1400 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. در اینجا مطالعۀ زنان ارائه میشود.
موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 انجام شده است. تحلیل ثانویۀ این پیمایش بهصورت موضوعی در سال 1400 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. در اینجا مطالعۀ گروههای تحصیلی ارائه میشود.
حمیدرضا ششجوانی در این کتاب بهصورت اجمالی سهم بخش فرهنگ را در اقتصاد مورد بررسی قرار داده است. این نوشته در دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد تهیه شده است.
مقالۀ «عوامل مؤثر بر رونق اقتصاد فرهنگ در ایران» را زهرا مسعودی نیا، علی رشیدپور و رضا ابراهیمزاده نوشتهاند و در راهبرد فرهنگ، شمارۀ پنجاه و سوم، بهار 1400 منتشر شده است.
مقالۀ «تحلیل سیاستهای فرهنگی و عملکرد دولتهای پس از انقلاب اسلامی در حوزۀ اقتصاد سینما» را فرناز سر بندی، ابراهیم حاجیانی و سید رضا امیری صالحی نوشتهاند و در دوفصلنامۀ رسانه و فرهنگ، سال دهم، شمارۀ اول، بهار و تابستان 1399 منتشر شده است.
مقالۀ «راهبردهای مؤثر بر تقویت ساختار اقتصاد فرهنگ ایران» را زهرا مسعودی نیا، علی رشیدپور و رضا ابراهیمزاده نوشتهاند و در فصلنامۀ راهبرد اجتماعی، فرهنگی سال هفتم، شمارۀ بیستوهفتم، تابستان 1397 منتشر شده است.
مقالۀ «سیاستگذاری اقتصادی بخش فرهنگ؛ بررسی اثر سیاست تنظیمی کپیرایت بر درآمد نویسندگان ادبی در ایران» را حمیدرضا ششجوانی نوشته و در اقتصاد و تجارت نوین، سال 16، شمارۀ 3، پاییز 1400 منتشر شده است.
مقالۀ سرمایۀ فرهنگی و اقتصاد فرهنگ که بر نظریههای بوردیو و تراسبی تأکید دارد را محمد گنجی و امین حیدریان نوشتهاند و در فصلنامۀ راهبرد، سال بیست و سوم، شمارۀ 72، پاییز 1393 منتشر شده است.
مقالۀ «کنوانسیون حفظ و ترویج تنوع بیانهای فرهنگی و رویکرد جمهوری اسلامی ایران و اتحادیۀ اروپا نسبت به آن» را مجید وحید و مریم اسماعیلیفرد نوشتهاند و در فصلنامۀ راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال سوم، شمارۀ یازدهم، تابستان 1393 منتشر شده است.
مقاله «کنوانسیون جهانی تنوع فرهنگی: بررسی زمینههای فکری-تاریخی، موضوع و چشمانداز تصویب و تبعات در سیاستگذاری فرهنگی» را مجید وحید نوشته و در مجلۀ دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، شمارۀ 63، بهار 1383 منتشر شده است.
مقالۀ «سیاستگذاری فرهنگی در ایران دوران اصلاحات از منظر انتقادی» را امیر مسعود شهرام نیا و مرضیه چلمقانی نوشتهاند و مجلۀ علمی تخصصی پژوهشهای سیاسی، سال اول، شمارۀ دوم در دی ماه 1390 منتشر شده است.
شاخصها بهعنوان ابزار حکمرانی جهانی، پدیدههای تجربی را کمّی و ساده کرده و به درک بهتر واقعیتهای پیچیده کمک میکنند. شاخصها همچنین برای سنجش و ارزیابی بسیاری از جنبههای حکمرانی جهانی، مانند اقدامات حکومتها، تحولات خاص سیاستها یا نهادهای بینالمللی، ضروری هستند. شاخصهای کلان و شاخصهای ترکیبی برای توصیف و سنجش مفاهیم چند بعدی مانند توسعه پایدار، حکمرانی، رفاه و بهزیستی انسانی و رقابت پذیری، و همچنین عملکرد دولتها، سازمانهای بینالمللی یا منطقهای و حوزههای مختلف اجرای سیاستها استفاده میشوند. بنابراین، این سنجشها اغلب ارتباط نزدیکی با قضاوتها و نسخههای خطمشی دارند و ممکن است به ابزاری برای اندازهگیری و تعیین استاندارد تبدیل شوند.
مقالۀ «تحلیل سیاستگذاری با تأکید بر نظریۀ کنش ارتباطی هابرماس» نوشتۀ فاطمه اصلانزاده است و در فصلنامۀ علوم خبری، شمارۀ 14 در تابستان 1394 منتشر شده است.