گزارش‌ شماره (85) مرکز رصد فرهنگی در شهریور 1403 به همت محمدامین صبوری تهیه و تدوین شده؛ این گزارش به تحلیل و بررسی امید اجتماعی در میان مردم در مقایسۀ پیش از انتخابات و بعد از انتخابات 1403 پرداخته است.
سی‌و‌نه شماره از این مجموعه که «سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران در سال1402» نام دارد در معاونت توسعه و مطالعات سینمایی منتشر شده، آمار و اطلاعات فروش سینمای ایران از دو منظر سینما (تعداد سینما، تعداد سالن، قیمت بلیت، میزان فروش، تعداد تماشاگر، میزان کارایی) و فیلم‌های سینمایی(اسامی فیلم‌های به نمایش درآمده ایرانی و خارجی، ژانر فیلم‌های ایرانی، کشور سازنده فیلم‌های خارجی، میزان فروش و تماشاگر به تفکیک فیلم) در دو سطح و گستره کشوری و استانی ارائه‌شده است.
مقالۀ تحلیل و بررسی اثرات اتوماسیون و هوش مصنوعی بر مشاغل آینده را پژوهشکده مطالعات فناوری منتشر کرده است، این مقاله ضمن جمع‌آوری دیدگاه‌های متفاوت، به شناسایی عواملی پرداخته که با مداخله‌گری، ضرورت تحلیل غیرخطی و چند متغیره را، در این زمینه، روشن می‌سازند.
مقالۀ بررسی و تبیین عوامل مؤثر در ارتباط و تعامل هنرمندان هنرهای تجسمی با جامعه مخاطب به همت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات در خرداد 1402 تهیه و این مقاله باهدف شناسایی عوامل مؤثر در ارتباط‌های انسانی بین هنرمندان هنرهای ­تجسمی و مخاطبان، با استفاده از تئوری­زینه­ا انجام شده است.
مقالۀ تمایل به فرزندآوری در ایران به‌همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تهیه و تدوین شده؛ این مقاله به سوال‌هایی درخصوص اینکه چه مسائلی برای فرزندآوری تعیین‌کننده و محدود کننده است، پاسخ داده است.
پژوهش تبارشناسی سیاست‌های فرهنگی در کرۀجنوبی به تحلیل چگونگی شکل‌گیری سیاست صنایع خلاق به سبک کره‌جنوبی با همت محمدجواد بادین‌فکر پرداخته و در آبان 1402 در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران منتشر شده است.
گزارش تبارشناسی سیاست‌های فرهنگی در کرۀجنوبی تحلیلی بر موج کره‌ای به مثابه ویژند ملی کره جنوبی داشته است؛ این گزارش به همت محمدجواد بادین‌فکر در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران تهیه و تدوین شده است.
مقالۀ شناسایی مکانیزم‌های کنترل راهبردی در سازمان‌های چندرشته‌ای فرهنگی‌هنری به همت عباس رحیمی، رضا بنی‌اسد، محمد رضاعلی و حمیدرضا جعفریان از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
اینفوگرافی مقابل مروری بر وضعیت هنرهای نمایشی دارد که مرکز پژوهش‌های مجلس با احصاء چالش‌ها، راهکاری سیاستی‌تقنینی برای بهبود وضعیت تئاتر در کشور ارائه داده است.
فرهنگ و هنر در جامعۀ امروزی نقش پررنگ و مؤثری را به خود اختصاص داده است؛ مقالۀ پیش‌رو با رویکرد جامعه‌شناختی اجزای سازنده مفهوم اقتصادِ فرهنگ و هنر را تعریف می‌کند و تعریفی در خصوص رویکرد جامعه‌شناختی از اقتصادِ فرهنگ و هنر ارائه داده و پاسخی به این مفهوم داده است که چه تفاوتی با مفاهیم مشابه دارد و دارای چه مؤلفه‌هایی است. این مقاله به تلاش فاطمه درخشان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات منتشر شده است.
در گزارش کتاب‌فروشی الکترونیکی طاقچه آمده است که میزان مطالعه در سال 1400، بیش از 7 میلیون 700 هزار ساعت بوده است و 11درصد کتاب‌خواندن در طاقچه نسبت به سال قبل رشد کرده است. 6.5 دقیقه سرانه مطالۀ جمعیت باسواد کشور در سال 1400 افزایش داشته است. این گزارش نسبت مصرف کتاب خواندن را در سال 1400 بررسی کرده است.
بررسی پدیده ارزهای دیجیتال سرگرمی محور، یکی‌دیگر از گزارش‌های مرکز رصد فرهنگی است و با همکاری پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ تدوین شده است، نویسنده این گزارش محمدعلی شاکری با نظارت مجتبی صمدی، تحلیلی بر ارزهای نات‌کوین و همستر داشته که در جامعه ایرانی در فضای مجازی بسیار پرمخاطب شده‌اند.
گزارش آشنایی‌زدایی از تیک‌تاک در مرکز رصد فرهنگی با همکاری پژوهشکدۀ ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به همت محمدعلی شاکری با نظارت مجتبی صمدی در تابستان 1403، به بررسی نقش جایگاه اجتماعی تیک‌تاک در سپهر ارتباطی جهان معاصر پرداخته است.
صنعت بازی‌های تلفن‌همراه در سال‌های اخیر رشد فراوانی داشته به‌طوری‌که افراد بیشتری به بازی با تلفن و تبلت‌های خود می‌پردازند، این رشد با افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های تلفن‌همراه، افزایش پلتفرم‌های بازی سازگار با تلفن همراه و محبوبیت فزاینده بازی‌های تلفن همراه انجام‌شده است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیمایش «نمای باز ۱۴۰۰» با نمونه آماری ۳۰۰۰ نفری در ۸۴ میلیون نفر جمعیت بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران را در انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده است.

آمارنامه نمایشگاه کتاب مجازی

گزارش داده‌محور نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1402

آمارنامه «خرید مجازی، دوست حقیقی» به همت خانه کتاب ایران تنظیم شده است این آمارنامه با رویکرد داده محوریِ خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران سال 1402 در چهار فصل؛ داستانک نمایشگاه مجازی کتاب 1402، تحلیل رفتار کتاب دوستان، ناشران و کتاب فروشی‌ها، درخصوص بسته‌های ارسالی بررسی کرده است. نمایشگاه کتاب مجازی از زمان وجود کرونا در سال 1399 در بستر فضای وبگاه همزمان با نمایشگاه حضوری برپا شد.