فرهنگ و هنر در جامعۀ امروزی نقش پررنگ و مؤثری را به خود اختصاص داده است؛ مقالۀ پیش‌رو با رویکرد جامعه‌شناختی اجزای سازنده مفهوم اقتصادِ فرهنگ و هنر را تعریف می‌کند و تعریفی در خصوص رویکرد جامعه‌شناختی از اقتصادِ فرهنگ و هنر ارائه داده و پاسخی به این مفهوم داده است که چه تفاوتی با مفاهیم مشابه دارد و دارای چه مؤلفه‌هایی است. این مقاله به تلاش فاطمه درخشان در پژوهشگاه فرهنگ، هنر وارتباطات منتشر شده است.
در گزارش کتاب‌فروشی الکترونیکی طاقچه آمده است که میزان مطالعه در سال 1400، بیش از 7 میلیون 700 هزار ساعت بوده است و 11درصد کتاب‌خواندن در طاقچه نسبت به سال قبل رشد کرده است. 6.5 دقیقه سرانه مطالۀ جمعیت باسواد کشور در سال 1400 افزایش داشته است. این گزارش نسبت مصرف کتاب خواندن را در سال 1400 بررسی کرده است.
بررسی پدیده ارزهای دیجیتال سرگرمی محور، یکی‌دیگر از گزارش‌های مرکز رصد فرهنگی است و با همکاری پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ تدوین شده است، نویسنده این گزارش محمدعلی شاکری با نظارت مجتبی صمدی، تحلیلی بر ارزهای نات‌کوین و همستر داشته که در جامعه ایرانی در فضای مجازی بسیار پرمخاطب شده‌اند.
گزارش آشنایی‌زدایی از تیک‌تاک در مرکز رصد فرهنگی با همکاری پژوهشکدۀ ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به همت محمدعلی شاکری با نظارت مجتبی صمدی در تابستان 1403، به بررسی نقش جایگاه اجتماعی تیک‌تاک در سپهر ارتباطی جهان معاصر پرداخته است.
صنعت بازی‌های تلفن‌همراه در سال‌های اخیر رشد فراوانی داشته به‌طوری‌که افراد بیشتری به بازی با تلفن و تبلت‌های خود می‌پردازند، این رشد با افزایش در دسترس بودن دستگاه‌های تلفن‌همراه، افزایش پلتفرم‌های بازی سازگار با تلفن همراه و محبوبیت فزاینده بازی‌های تلفن همراه انجام‌شده است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پیمایش «نمای باز ۱۴۰۰» با نمونه آماری ۳۰۰۰ نفری در ۸۴ میلیون نفر جمعیت بر اساس برآوردهای مرکز آمار ایران را در انتهای سال ۱۴۰۰ انجام داده است.

آمارنامه نمایشگاه کتاب مجازی

گزارش داده‌محور نمایشگاه مجازی کتاب تهران 1402

آمارنامه «خرید مجازی، دوست حقیقی» به همت خانه کتاب ایران تنظیم شده است این آمارنامه با رویکرد داده محوریِ خرید در نمایشگاه مجازی کتاب تهران سال 1402 در چهار فصل؛ داستانک نمایشگاه مجازی کتاب 1402، تحلیل رفتار کتاب دوستان، ناشران و کتاب فروشی‌ها، درخصوص بسته‌های ارسالی بررسی کرده است. نمایشگاه کتاب مجازی از زمان وجود کرونا در سال 1399 در بستر فضای وبگاه همزمان با نمایشگاه حضوری برپا شد.
وبگاه خانه کتاب و ادبیات ایران آماری از مقایسه انتشار کتاب در سال 1402 نسبت به سال 1401 منتشر کرده است، این آمار نامه، آمار نشر کتاب‌های ثبتی و تعداد درصد کتاب‌های چاپ‌اول منتشر شده و ناشران پرکار را نسبت به سال گذشته مقایسه کرده است.
گزارشی دیگر از مرکز رصد فرهنگی در خصوص آثار و ابعاد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون برن با همت علی فلاحی تدوین شد؛ این گزارش با نگاهی کارشناسی ابعاد مختلف پیوستن به کنوانسیون برن را بررسی می‌کند.
کتابشناسی استان سمنان منتشر شدکتابشناسی استان سمنان با بیش از پنج هزار منبع شامل کتاب ؛ مقاله؛ پایان نامه؛ گزارش های سازمان های دولتی و مهندسین مشاور به کوشش علیرضا شاه‌حسینی و یونس شاه‌حسینی منتشر شد.
وبگاه خانه کتاب و ادبیات ایران آماری از مقایسه انتشار کتاب در سال 1401 نسبت به سال 1400 منتشر کرده است، این آمار نامه، آمار نشر کتاب‌های ثبتی و تعداد درصد کتاب‌های چاپ‌اول منتشر شده و ناشران پرکار را نسبت به سال گذشته مقایسه کرده است.

پیمایش پلتفرم رایانه

نمای نزدیک پلتفرم رایانه 1400

«نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم رایانه» گزارشی است از پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران، این پیمایش توسط معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انجام‌شده و گزارش حاضر شامل شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم رایانه در میان بازیکنان ایرانی است.
کتابشناسی شهرستان‌های گرمسار و ارادان با بیش از 1300 منبع شامل کتاب؛ مقاله؛ پایان‌نامه؛ گزارش‌های سازمان‌های دولتی و مهندسین مشاور به همت علیرضا شاه‌حسینی و یونس شاه‌حسینی منتشر شد.
کتاب «زندگی برای نمایش، نمایش برای زندگی» با مطالعه بر سبک زندگی زنان ایرانیِ خرده‌سلبریتی در اینستاگرام به کوشش زینب شجاعیان در سال 1403 در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی منتشر شده است.
گزارش «بررسی چالش‌های توسعۀ زیست‌بوم فضای‌مجازی در حوزه کودک و نوجوان» را مرکز پژوهش‌های مجلس در آبان 1401 به تلاش عبدالرحیم قاسمی‌نژاد بعد از تصویب «سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» منتشر کرده است.