-
وجهالله قربانیزاده
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طیاطیائی -
فتاح شریفزاده
استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی -
داوود حسینپور
دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی -
محمود مروج
دکتری مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
خطمشیگذاری در سازمانهای دولتی ایران برای تحقق اهداف بخشی، سازمانی، فرابخشی و ملّی بسیار مهم و تعیینکننده است. بهطوریکه این مسئله در سازمانهای فرهنگی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه مقولۀ فرهنگ و بهدنبال آن سیاست فرهنگی دارای ابعاد و زوایای پنهان و آشکار فراوانی است که بدون خطمشیگذاری شایسته تحقق این اهداف ممکن و میسر نیست. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی میکوشد تا فرایند خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را با بهرهگیری از استراتژی دادهبنیاد موردبررسی و مطالعه قرار دهد. دادههای تحقق طی مصاحبه با 23نفر از خبرگان فرهنگی شامل مدیران، کارشناسان، مربیان و اساتید دانشگاه فراهم آمده است و تحلیل این دادهها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی نشان میدهد که اثربخشی تولیدات و خدمات فرهنگی بهعنوان مقوله یا پدیدۀ محوری در مدل تحقیق، به همراه مقولههای زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها، الگوی خطمشیگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تبیین میکند. نتایج پژوهش حاضر علاوه بر ترسیم الگوی خطمشیگذاری در سازمان مورداشاره، فرایند خطمشیگذاری در سازمانهای فرهنگی ایران را نیز واکاوی و تبیین مینماید.
لینک مقاله در فصلنامۀ سیاستگذاری عمومی