وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران

میزان مصرف فرهنگی ایرانیان

پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعۀ ایران» در دو بازۀ زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمۀ دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود. در اینجا بخش‌هایی از این پیمایش دربارۀ مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی با تاکید بر دو حوزۀ میزان مطالعۀ کتاب و میزان استفاده از فیلم و سریال بررسی شده است.
در اینفوگرافی زیر که خبرگزاری ایرنا طراحی کرده است، مصرف فرهنگی ایرانیان براساس موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 آورده شده است.

پیمایش وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران

میزان مطالعه و تماشای فیلم ایرانیان

پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان استان‌های کشور را براساس آمارهای مرکز آمار ایران از تعداد کتاب‌های منتشرشده رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی بیشترین تعداد کتاب‌های تألیفی در استان تهران منتشرشده است.
هرچند کالاهای فرهنگی بر همۀ افراد تأثیر دارد اما به سبب تأثیرپذیری بیشتر گروه‌های جوانان و کودکان، در مطالعات و سیاست‌گذاری‌ها این گروه‌ها اهمیت بیشتری دارند. ازهمین‌رو در این گزارش تولید و مصرف کالاهای فرهنگی کودکان مدنظر قرار گرفته است. تولید کالاهای فرهنگی در حوزۀ کودکان به چه صورت است؟ میزان مصرف هر کدام از کالاهای فرهنگی در کودکان چقدر است؟
طاقچه یک کتابفروشی و کتابخانۀ دیجیتال است. در گزارش سالانۀ سال 1399 طاقچه آورده شده که تعداد کتاب‌های خوانده‌شدۀ سال 1399 نسبت به سال 1398 در طاقچه با 380% رشد، تقریباً 5برابر شده است.
فیدیبو اوّلین و بزرگ‌ترین پلتفرم آنلاین کتاب الکترونیک و صوتی در ایران است که از سال 1392 آغاز به کار کرد. اکنون اپلیکیشن فیدیبو حدود 3میلیون نصب دارد و 1180 ناشر نیز با آن همکاری می‌کنند. میانگین مطالعۀ کاربران فیدیبو 8ساعت در روز ثبت شده است.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران استان‌های کشور را براساس شاخص‌های آماری رتبه‌بندی کرده است. در این رتبه‌بندی بیشترین تعداد کتابخانه در استان تهران و پس از آن در اصفهان قرار دارد. کمترین کتابخانه‌های عمومی نیز در قم قرار دارد.
فروش اینترنتی کتاب در سال‌های اخیر بیش از پیش رونق گرفته و دیجی‌کالا یکی از مهم‌ترین سایت‌های فروش اینترنتی کتاب است. این سایت گزارشی از وضعیت کتاب و کتابخوانی در سال 1400 منتشر کرده است که آمارهای جالب توجهی را دربردارد.

بررسی وضعیت نشر کتاب در ایران

آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر در ایران

مسئله اصلی در این پژوهش آسیب‌شناسی وضعیت نشر در ایران با محوریت وضعیت و شرایط مؤلف است. به‌صورت مشخص گزارش حاضر به دنبال توصیف و آسیب‌شناسی ارتباط مؤلف و ناشر بوده و به دنبال پاسخ‌دهی به پرسش‌های زیر است:- نحوه ارتباط ناشر و مؤلف در ایران چگونه است؟- چه معضلات و آسیب‌هایی در انواع ارتباط میان مؤلف و ناشر در کشور وجود دارد؟

بررسی مسائل و مشکلات حوزه کتاب

تداوم رکود در بازار نشر و کتاب به روایت آمار

گزارش حاضر با اتکا به آمارهای رسمی، به رصد بازار نشر و کتاب می‌پردازد. داده‌ها و آمارها نشان‌دهنده وجود رکود است. رکودی که به نظر می‌رسد هرساله بر عمق و وخامت آن افزوده می‌شود. «مشکلات این حوزه فرهنگی به‌قدری میان صاحبان این عرصه پررنگ و شناخته‌شده است که با عناوینی همچون بحران کتاب و یا رکود کتاب از آن یاد می‌کنند» این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خرداد‌ماه 1394 منتشر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 خرداد 1401 در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.5 درصد مردم کتاب می‌خوانند [اهل مطالعه‌اند] و میزان مطالعۀ روزانه ۳۰ دقیقه است. وی اشاره می‌کند این عدد، بدون لحاظ کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه است (خبرگزاری ایرنا، 1401؛ کد خبر: 84783169). روزنامۀ فرهیختگان در تاریخ 1401.3.24 به نقد این آمار پرداخت و آن را بزرگنمایی قلمداد کرد. در گزارش حاضر این ارقام با داده‌های پیمایش‌های ملی مصرف کالاهای فرهنگی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و طرح‌های آمارگیری فعالیت‌های فرهنگی خانوار (مرکز آمار ایران) مقایسه شده است.
وب‌سایت دیجی‌کالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سال‌های 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروش‌ترین کتاب‌ها و آلبوم‌های موسیقی در این وب‌سایت اختصاص دارد.