گزارش سالانۀ فیدیبو 1400

گزارش سالانۀ فیدیبو در سال 1400 شهریور 1401 منتشر شده است. در این گزارش علاوه بر کتاب‌های پرفروش، نویسندگان و مترجمان محبوب خوانندگان فیدیبو نیز آورده شده است.
تصویر گزارش سالانۀ فیدیبو 1400

این گزارش در ۳ بخش و ۳۴ صفحه منتشر شده است، بخش‌های اصلی این گزارش شامل این موارد است:

  • نگاهی به آمار و ارقام
  • رکوردها
  • رویدادها و مسئولیت‌های اجتماعی

در بخش نگاهی به آمار و ارقام داده‌های منتشر شده با تمرکز بر پرفروش‌ترین کتاب‌های سال صوتی و متنی، پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی و صوتی به صورت تفکیک شده در هر فصل، محبوب‌ترین نویسندگان و مترجمان، پرفروش‌ترین مجلات و پرشنونده‌ترین پادکست‌ها تهیه و منتشر شده است.

پرفروش‌ترین کتاب‌های سال

۵ کتاب متنی و صوتی عنوان پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۱۴۰۰ را به دست آورده‌اند که در این میان کتاب ِ صوتی هنر شفاف اندیشیدن نوشته رولف دوبلی با ترجمه و اجرای عادل فردوسی‌پور در صدر رتبه‌های فروش ایستاده است.

پرفروش‌ترین‌ کتاب‌های هر فصل

برای آشنایی بیش‌تر با سلیقه مخاطبان فیدیبو و باتوجهبه اینکه هر فصل کتاب‌های جدیدی در دسته‌بندی‌های مختلف منتشر شده‌اند، پرفروش‌ترین کتاب‌های متنی و صوتی براساس هر فصل به تفکیک زیر آمده است:

پرفروش‌های بهار

پرفروش‌های تابستان

پرفروش‌‌های پاییز

پرفروش‌های زمستان

محبوب‌ترین نویسندگان

فهرست متنوع و پر و پیمان نویسندگانی که در سال گذشته بیش‌ترین مطالعه از سوی کاربران را داشته‌اند گویای پویایی و تنوع سلیقه بین کاربران فیدیبو است و پیش‌فرض‌هایی چون محبوبیت‌ بیشتر نویسندگان کتاب‌های روانشناسی تغییر می‌دهد. این فهرست نشان می‌دهد دایره علاقه‌مندی‌ها و سلیقه مخاطبان بزرگ‌تر و رنگارنگ‌تر از تصورات عمومی است.

محبوب‌ترین مترجمان

تنوع سلیقه و گستردگی انتخاب مخاطبان در بین مترجمان نیز مانند نویسندگان دیده می‌شود. باتوجه‌به وجود ترجمه‌های مختلف از یک کتاب انتخاب بهترین ترجمه از یک کتاب گاه انتخابی سخت است. نگاهی به این فهرست کمک می‌کند علاقه‌مندان به کتاب‌های ترجمه بتوانند بیشتر با سلیقه دیگر مخاطبان آشنا شده و انتخاب‌های بهتری داشته باشند.

پرشنونده‌ترین پادکست‌ها

زمان زیادی از انتشار اولین پادکست‌های فارسی نگذشته است اما در همین زمان ِ کوتاه، پادکست تبدیل به یکی از پرطرفدارترین انواع محتوای صوتی شده و هر روزه بر علاقه‌مندان و مخاطبان آن افزوده می‌شود. طی سال‌های گذشته فیدیبو سعی داشته تا محبوب‌ترین پادکست‌ها را در اپلیکیشن فیدیبو منتشر کند.

پرفروش‌ترین مجلات

علی‌رغم کاهش فروش مجلات چاپی در سال‌های اخیر، آمارها نشان می‌دهد نسخه‌های الکترونیک برخی از نشریات همچنان قابلیت فروش بالایی دارند و در صورت ارائه در بسترهای آنلاین می‌توان بازارهای جدیدی برای مطبوعات درنظرگرفت.

پرفروش‌ترین نسخه‌های مجلات فیدیبو در سال ۱۴۰۰ را در عکس زیر مشاهده می‌کنید:

در ادامه سر فصل «نگاهی به آمار و ارقام» دو موضوع دسته‌بندی‌های پرطرفدار و پربحث‌ترین کتاب‌ها نیز موردتوجه قرار گرفته و جزئیات آن در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

میزان مطالعۀ کاربران فیدیبو در سال ۱۴۰۰ یکی دیگر از موضوعات مهم پرداخته شده در این گزارش است. طبق اطلاعات ارائه شده به‌طورمیانگین هر کاربر فیدیبو ۳۶۳ دقیقه در سال ۱۴۰۰ مطالعه – کتاب متنی – داشته که برابر است با حدود ۶ ساعت مطالعه در سال، البته به این عدد میانگین گوش دادن به کتاب‌های صوتی و پادکست را نیز می‌توان اضافه کرد.

میزان مطالعۀ کاربران

بخش نگاهی به آمار و ارقام با نگاهی به توزیع سنی و توزیع جغرافیایی کاربران فیدیبو تمام شده است. در ادامه این گزارش وارد سرفصل رکوردها می‌شویم.

در این سرفصل همان‌طورکه از نام آن مشخص است رکوردهایی که توسط کاربران ثبت شده به نمایش گذاشته شده است.

از جذاب‌ترین رکوردهای این بخش می‌توان به؛ «بزرگ‌ترین کتابخانه»‌، «هدیه‌دهنده‌ترین»، «فیدیبویی‌ترین روز سال» و «رکورد مطالعه در یک روز» اشاره کرد.

284096