مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور:

اولین پیمایش رفتارشناسی حجاب در تهران انجام شد

جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور براساس اولین پیمایش سنجش روان‌شناختی رفتار حجاب و کشف حجاب بانوان در ایران منتشر شد.
تصویر اولین پیمایش رفتارشناسی حجاب در تهران انجام شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور در نشست شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: مرکز رصد فرهنگی کشور برای اولین بار با گردهم‌آوردن پژوهشگران خبره حوزه‌های روان‌شناسی، مطالعات رفتار، جامعه‌شناسی، آمار و فرهنگ و ارتباطات، اقدام به مطالعه مساله حجاب از منظر رفتاری با استفاده از داده‌های میدانی کرده است.

وی ادامه داد: این پیمایش با همکاری مرکز بینش‌های رفتاری ایران و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در تابستان امسال طراحی و در سطح شهر تهران اجرا شده است. هدف اصلی در این پیمایش، توجه به مساله حجاب از منظر رفتاری و مطالعه ابعاد روانشناختی رفتار حجاب و کشف حجاب از جمله هنجارها، نگرش‌ها، قصد رفتاری، کنترل ادراک‌شده، هویت اجتماعی، هیجانات، انتظارات و پیامدهای ادراک‌شده است. همچنین این پیمایش به دنبال فهم عمیق‌تر از عوامل تأثیرگذار بر پوشش انتخابی بانوان در مکان‌های عمومی است و طراحی آن بر اساس نظریات معتبر روانشناسی و با اتخاذ رویکرد بینش‌های رفتاری صورت گرفته و در بخش تحلیل نتایج، افزون بر تحلیل‌های مرسوم آماری، از روش‌های پیشرفته نیز استفاده شده است. در این مطالعه به سمت طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار کشف حجاب بانوان و فهم مهم‌ترین عوامل روانشناختی تأثیرگذار بر کشف حجاب رفته و اهم بینش‌های رفتاری در جهت فهم بهتر پدیده کشف حجاب تشریح شده است.

اصغری افزود: زنان متردد در معابر عمومی در تهران، هدف این پیمایش بودند و در پی واکاوی عمیق‌تر بینش‌های بانوان حاضر در معابر شهری بودیم که جزوی از سیمای رویت‌پذیر شهر هستند و نتایج آن قابل تعمیم به کل مردم تهران نیست. با این حال دقت‌نظرهای علمی در نمونه‌گیری خوشه‌ای و تصادفی، نتایج معتبری را برای این پژوهش در پی داشته است. شرایط زمینه‌ای مختلفی در رفتار حجاب و کشف حجاب تأثیرگذار است و از این روی تکرار این پیمایش در آینده می‌تواند تصویری از روند تحولات را پیش‌روی پژوهشگر و سیاست‌گذار قرار دهد.

مدیر مرکز رصد فرهنگی گفت: مرکز رصد فرهنگی کشور بر مبنای رسالت خود در پی آن است تا با گردهم‌آوردن پژوهشگران مختلف، مسائل حوزه فرهنگ را از مناظر گوناگون مورد مداقه قرار داده و نتایج حاصله را پیش‌روی تصمیم‌سازان و سیاست‌پردازان قرار دهد و در این مسیر به همراهی جامعه علمی و خبرگان فرهنگی نیازمند است.

294280