مقالۀ «صنعت فرهنگ و تلویزیون در ایران: تحلیل انتقادی برنامۀ ماه عسل» را فرزاد غلامی و عبدالله بیچرانلو نوشتهاند و در مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، دورۀ 9، شمارۀ 2، تابستان 1399 منتشر شده است.
یافتهها و تحلیلهای این گزارش در مورد تحول در فناوری اطلاعات و ارتباطات و تغییراتی که در روند مرجعیت رسانهای و خبری جامعۀ ایران رخ داده است، نشان میدهد که آیندۀ رسانهای ایران و جهان پیچیده، متنوع، متکثر و رقابتی است و سیاستهای رسانهای موجود مانند طرح صیانت از فضای مجازی، فیلترینگ و پارازیتهای ماهوارهای، مواجههای هدفمند و کارآمد با این جهان رسانهای متنوع و رقابتی نیست.
پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
اینفوگرافی زیر را کیو آنالیتیکز براساس نظرسنجیهای ایسپا طراحی کرده است. یافتههای به دست آمده از ۹ موج نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا نشان میدهد استفاده از صداوسیما بهعنوان مهمترین منبع کسب اطلاعات پاسخگویان از سال ۱۳۸۳ تا ۱۴۰۰ روندی نزولی طی کرده است. این در حالی است که سایتها و شبکههای اجتماعی روند صعودی چشمگیری را نشان میدهند.
این پژوهش ضمن تدوین چارچوب مفهومی، بررسی تحولات ویدئوی درخواستی در سطح جهان و ایران، وضعیت فعلی سیاستگذاری، تنظیمگری و افکارعمومی در ایران، مسائل ویدئوی درخواستی، مسائل تنظیمگری ویدئوی درخواستی و آینده تحولات ویدئوی درخواستی، به ارائه توصیههای سیاستی پرداخته شده است، این طرح با نظارت مجتبی صمدی (رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و علی فلاحی (مدیر اجرایی مرکز رصد فرهنگی کشور) تهیه شده است.
پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
پیمایش ملی خانواده در سال 1397 توسط جهاد دانشگاهی واحد البرز در کشور اجراشده است. مدیران علمی طرح ایرج فیضی و مرضیه ابراهیمی بودهاند. نظارت علمی این طرح را نیز سعید معیدفر و سوسن باستانی بر عهده داشتهاند. موضوع محوری این گزارش ابعاد مختلف مصرف رسانه، شبکههای مجازی و چگونگی گذران اوقات فراغت در خانوارهای ایرانی است. گسترش اینترنت تا حد زیادی فرصتهای پیش روی خانوارها و شهروندان را در حوزه رسانه و اوقات فراغت متحول ساخته و تا حدودی این تغییرات را میتوان در این نظرسنجی مشاهده کرد.
این گزارش در سال 1394 توسط دفتر مطالعات فرهنگی معاونت پژوهشهای اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس تهیه و تدوینشده است. متن پیش رو حاصل دو نشست تخصصی است که در خردادماه 1394 با سخنرانی دکتر مهدی منتظر قائم، عضو هیئتعلمی گروه ارتباطا دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در مرکز پژوهشهای مجلس برگزارشده است. گزارش حاضر به اصول سیاستگذاری در حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در ایران و موانع و چالشهای پیش روی این فرایند میپردازد.
هرچند کالاهای فرهنگی بر همۀ افراد تأثیر دارد اما به سبب تأثیرپذیری بیشتر گروههای جوانان و کودکان، در مطالعات و سیاستگذاریها این گروهها اهمیت بیشتری دارند. ازهمینرو در این گزارش تولید و مصرف کالاهای فرهنگی کودکان مدنظر قرار گرفته است. تولید کالاهای فرهنگی در حوزۀ کودکان به چه صورت است؟ میزان مصرف هر کدام از کالاهای فرهنگی در کودکان چقدر است؟
میزان تولید برنامههای رادیویی و تلویزیونی در سال 1399 نسبت به سال قبل افزایش یافته است. در رتبهبندی استانها، استان تهران رتبۀ اوّل و مرکز کیش در رتبۀ آخر قرار دارد. این رتبهبندی را سازمان مدیریت و برنامهریزی استان اصفهان براساس آمارهای مرکز آمار ایران انجام داده است.
گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1399 کل کشور؛ حوزه رسانه و ارتباطات جمعی» در دیماه سال 1398 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهشهای اجتماعی-فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس تهیهشده است. گزارش حاضر سهم هر دستگاه و تغییرات در این بخش را مورد بررسی قرار میدهد. مرور آمارها حاکی از تغییرات جدی در بودجه برخی دستگاهها دارد هرچند تغییر جدی در کلیت بودجه را نشان نمیدهد.
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی به بررسی بودجه حوزه رسانه و ارتباطات جمعی در لایحه بودجه سال 1401 کل کشور پرداخته است. در این مطلب بخشهای مهم این گزارش به همراه متن کامل آن آمده است. امین طیبطاهر و امین زادهحسین نویسندگان این گزارش تحلیلی هستند.
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهشهای اجتماعی- فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس در تیرماه 1399 در گزارشی به تحلیل عملکرد سیاستی صداوسیما در مواجهه با کرونا پرداخت.
در نظرسنجیهای پژوهشگاه فرهنگ و هنر ارتباطات در چهار موج، مهمترین منابع خبری مردم در مورد وضعیت کرونا، از فرودین تا بهمنماه سال 99 پرسیده شده است. طبق یافتههای این نظرسنجی منابع خبری مردم درباره کرونا تغییراتی داشته است.