دفتر طرحهای ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بهمن ماه 1397 در مورد «دیدگاه مردم در خصوص اینستاگرام و فیلترینگ آن» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه میآید.
در عصر حاضر اینترنت یکی از ضروریات مصرفی غیرقابلحذف برای تمام مردم دنیا است و استفاده از این خدمت در تمام دنیا هزینهبر است. بااینحال هزینۀ استفاده از اینترنت در هر کشوری متفاوت است. در این اینفوگرافی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، هزینۀ استفاده از اینترنت در برخی از کشورها بهصورت منتخب قابلمشاهده است.
دفتر طرحهای ملّی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اردیبهشت ماه 1397 در مورد «دیدگاه مردم در خصوص جام جهانی فوتبال» نظرسنجی انجام داده است که گزارش آن در ادامه میآید.
مقالۀ «طبقه، فرهنگ و سبک زندگی (موردمطالعه: فرهنگ و سبک زندگی طبقۀ بالای جامعه)» را خیام عزیزیمهر و صدیقه پیری نوشتهاند و در مجلۀ جامعهشناسی ایران، دورۀ نوزدهم، شمارۀ 3، پاییز 1397 منتشر شده است.
موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 انجام شده است. تحلیل ثانویۀ این پیمایش بهصورت موضوعی در سال 1400 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. در اینجا مطالعۀ گروههای تحصیلی ارائه میشود.
موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 انجام شده است. تحلیل ثانویۀ این پیمایش بهصورت موضوعی در سال 1400 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. در اینجا مطالعۀ زنان ارائه میشود.
موج سوم پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در سال 1398 انجام شده است. تحلیل ثانویۀ این پیمایش بهصورت موضوعی در سال 1400 در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شده است. در اینجا مطالعۀ جوانان ارائه میشود.
پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
پیمایش «وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی جامعه ایران» در دو بازه زمانی ۱۴ بهمن تا ۷ اسفند ۱۳۹۴ و نیمه دوم فروردین ۱۳۹۵ تا مرداد همان سال اجرا شده و گزارش نهایی آن در سال ۱۳۹۶ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. مجری این پیمایش غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و نظارت علمی بر عهده رضا محبوبی و عبدالله بیچرانلو بود.
پیمایش ملی خانواده در سال 1397 توسط جهاد دانشگاهی واحد البرز در کشور اجراشده است. مدیران علمی طرح ایرج فیضی و مرضیه ابراهیمی بودهاند. نظارت علمی این طرح را نیز سعید معیدفر و سوسن باستانی بر عهده داشتهاند. موضوع محوری این گزارش ابعاد مختلف مصرف رسانه، شبکههای مجازی و چگونگی گذران اوقات فراغت در خانوارهای ایرانی است. گسترش اینترنت تا حد زیادی فرصتهای پیش روی خانوارها و شهروندان را در حوزه رسانه و اوقات فراغت متحول ساخته و تا حدودی این تغییرات را میتوان در این نظرسنجی مشاهده کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 19 خرداد 1401 در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان در شاهرود اظهار داشت طبق آخرین پیمایش در فروردین، ۴۳.5 درصد مردم کتاب میخوانند [اهل مطالعهاند] و میزان مطالعۀ روزانه ۳۰ دقیقه است. وی اشاره میکند این عدد، بدون لحاظ کردن کتابهای آموزشی و ادعیه است (خبرگزاری ایرنا، 1401؛ کد خبر: 84783169). روزنامۀ فرهیختگان در تاریخ 1401.3.24 به نقد این آمار پرداخت و آن را بزرگنمایی قلمداد کرد. در گزارش حاضر این ارقام با دادههای پیمایشهای ملی مصرف کالاهای فرهنگی (پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) و طرحهای آمارگیری فعالیتهای فرهنگی خانوار (مرکز آمار ایران) مقایسه شده است.
هرچند کالاهای فرهنگی بر همۀ افراد تأثیر دارد اما بهسبب تأثیرپذیری بیشتر جوانان و کودکان، در مطالعات و سیاستگذاریها این گروهها اهمیت بیشتری دارند. از همینرو در این گزارش افراد زیر 18سال مدنظر است و تلاش در راستای دستیابی به پاسخ این پرسشها: تولید کالاهای فرهنگی در حوزۀ کودکان به چه صورت است؟ میزان مصرف هر کدام از کالاهای فرهنگی در کودکان چقدر است؟
هدف کلی از اجرای طرح «آمارگیری گذران وقت» توسط مرکز آمار ایران؛ شناخت الگوی گذران وقت و متوسط مدت زمان فعالیتهای انجامشدهی افراد جامعهی شهری و تغییرات آنها برحسب بخشهای اصلی (سطح ۱) «طبقهبندی فعالیتهای گذران وقت در ایران بر اساس ICATUS » است. این هدف با برآورد فصلی و سالانهی شاخصهای گذران وقت تأمین میشود.
این مقاله به ارزیابی عوامل مؤثر بر مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان می پردازد. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناخت نقش برخی عوامل فردی و اجتماعی چون سن، جنسیت، شغل، سطح تحصیلات، مدت زمان گذران اوقات فراغت، و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی بر میزان مصرف کالاهای فرهنگی میان جوانان است.
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارشهای استانی این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٨ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شد. پس از انتشار متن کامل موج اول و دوم این پیمایش ملی، اینک متن کامل موج سوم این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارش حاضر موج دوم پیمایش ملی «رفتارهای فرهنگی ایرانیان» است که بعدها بیشتر با عنوان «پیمایش ملی مصرف فرهنگی» شناخته شد. موج اول این پیمایش در سال 1378 و موج دوم با تغییراتی در پرسشنامه و طرح نمونه گیری در پاییز سال 1382 اجرا شد.
کتاب «مگامالها و مجتمعهای تجاری بزرگ در تهران» نوشتهی عباس کاظمی و مسرت امیرابراهیمی در یازده فصل و ۶۵۷ صفحه توسط انتشارات مرکز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران منتشر شده است. هدف این کتاب فهم تحولات احتمالی در آیندۀ شهر از بعد فرهنگی و اجتماعی با توجه به گسترش فرهنگ مالی شدن است.
پیمایش ملی «فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در 28 شهر مرکز استان کشور: رفتارهای فرهنگی ایرانیان» در سال 1378 توسط دفتر طرح های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا شد. مدیریت علمی این طرح بر عهده دکتر احمد رجب زاده بود. موج دوم و سوم این پیمایش ملی در سال های بعد با عنوان «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی» تکرار شد.
در این پژوهش پس از توضیح ادبیات نظری این مطالعه با موضوع «فرهنگ فقر و فقر فرهنگی»، در فصول مختلفی با عناوین «توزیع اجتماعی هنر: سهم مردم آسیبپذیر در دسترسی به هنر»، «برای فقرا؛ علیه فقرا: طرح مسئلۀ فقر در آثار هنری»، «هنردرمانی: هنر برای آسیبدیدگان اجتماعی»، «اقدام اجتماعی هنر برای تهیدستان» و «جمعبندی: بازنگری در سیاستهای هنر»، سعی شده نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیبهای اجتماعی تشریح شود. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش آسیبهای اجتماعی از طریق گسترش فرهنگ و هنر ارائه شده است.
تکمیل پرسشنامههای موج سوم پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، در فروردین و اردیبهشت 1398 انجام شد. این پیمایش با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرحهای ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد. در این پیمایش ملی ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفتهاند.
مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال 1396 را در نقاط شهری و روستایی برای افراد 15 سال و بیشتر انجام داد. خلاصهای از نتایج این طرح در اینفوگرافی حاضر ارائه شده است.