در این پژوهش پس از توضیح ادبیات نظری این مطالعه با موضوع «فرهنگ فقر و فقر فرهنگی»، در فصول مختلفی با عناوین «توزیع اجتماعی هنر: سهم مردم آسیب‌پذیر در دسترسی به هنر»، «برای فقرا؛ علیه فقرا: طرح مسئلۀ فقر در آثار هنری»، «هنردرمانی: هنر برای آسیب‌دیدگان اجتماعی»، «اقدام اجتماعی هنر برای تهی‌دستان» و «جمع‌بندی: بازنگری در سیاست‌های هنر»، سعی شده نقش فرهنگ و هنر در کاهش آسیب‌های اجتماعی تشریح شود. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق گسترش فرهنگ و هنر ارائه شده است.
تکمیل پرسشنامه‌های موج سوم پیمایش «مصرف کالاهای فرهنگی در ایران، در فروردین و اردیبهشت 1398 انجام شد. این پیمایش با هدف سنجش رفتارهای فرهنگی مردم ایران توسط دفتر طرح‌های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد. در این پیمایش ملی ۱۵.۵۰۰ نفر از افراد بالای ۱۵ سال ساکن شهر و روستا در ۳۱ مرکز استان­، ۸۵ شهر (غیر مرکز استان) و ۵۰۰ روستا مورد پرسش قرار گرفته‌اند.
مرکز آمار ایران طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال 1396 را در نقاط شهری و روستایی برای افراد 15 سال و بیشتر انجام داد. خلاصه‌ای از نتایج این طرح در اینفوگرافی حاضر ارائه شده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 سفارش انجام پژوهشی را برای بررسی و تحلیل وضعیت شاخص‌های فرهنگی در مناطق روستایی کشور داد که عباس امینی فسخودی و جعفر خورسندی آن را انجام دادند. با وجودی که پانزده سال از انجام این پژوهش می‌گذرد ولی چون جزو معدود پژوهش‌هایی است که تصویری از وضعیت فرهنگی مناطق روستایی استان‌های مختلف کشور ارائه می‌دهد حائز اهمیت است.