وبسایت دیجیکالا به عنوان پرکاربرترین پلتفرم فروش آنلاین در ایران، گزارش جامعی از عملکرد خود در سالهای 1398 و 1399 منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به آمار پرفروشترین کتابها و آلبومهای موسیقی در این وبسایت اختصاص دارد.
گروه علی بابا به عنوان پرفروشترین وبسایت ایرانی بلیطهای مسافرتی گزارشی از آمار خدمات ارائه شده در این مجموعه طی سال 1399 ارائه کرده است. این آمار هرچند فقط منحصر به خدمات ارائه شده توسط این استارتاپ است و قابل تعمیم به وضعیت مسافرت در کل کشور نیست اما تصویری قابل تامل از آمار خدمات گردشگری در ایران ارائه میدهد.
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارشهای استانی این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
این گزارش به رویدادها و دگرگونیهای تئاتر ایران (سیاستگذاری و اجرای آن) در دورۀ یکسالۀ 1398 میپردازد، گرچه به دلیل گسترش بیماری کووید 19 و تأثیر بنیادینش بر شرایط تئاتر، بهناچار وضعیت تئاتر تا میانۀ سال 1399 نیز بررسی شده است. این گزارش توسط رضا کوچکزاده نوشته شده است.
در دو سال اخیر به دلیل همهگیری کرونا سینماها و سایر سالنهای فرهنگی-هنری شاهد تعطیلیهای مستمر و کاهش حضور تماشاگران بودند؛ ولی آمارها نشان میدهد در دو ماه اخیر با اجرای واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماها مجددا رونق به آنها بازگشته است. اینفوگرافی زیر مقایسهای دارد میان آمار سینمای ایران در 7 ماه اول سال 1400 با آبان و آذر همان سال.
در این اینفوگرافی اطلاعاتی از وضعیت ارتباطات در ایران تا پایان سال 1396 ارائه شده است. در آن مقطع جمیعت ایران 80 میلیون و تعداد خانوار 24 میلیون محاسبه شده است. روزنامه اعتماد این اطلاعات را به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است.
گزارش «بازخوانی امنیت در فرهنگ با تمرکز بر رسانههای اجتماعی» توسط نظام بهرامی کمیل نوشته شده و دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1396 آن را منتشر کرده است. این گزارش توضیح میدهد که امنیت یک کشور مساوی با امنیت همه و برعکس است.
گزارش «آمایش سرزمین در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» توسط علی باصری و رضا مجیدیزاده نوشته شده و دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1396 آن را منتشر کرده است. در مطلب حاضر بخشهایی از این گزارش به همراه متن کامل آن ارائه شده است.
این گزارش توسط دفتر مطالعات فرهنگی معاونت پژوهشهای اجتماعی– فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در خردادماه 1394 تهیهشده است.گزارش حاضر تلاش میکند از طریق تحلیل مطالب مطروحه از سوی متخصصان امر صنعت نشر و کتاب، چالشهای این حوزه را در سه سطح کلان، میانی و خرد آسیبشناسی نماید.
موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران» در فروردین و اردیبهشت ١٣٩٨ توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شد. پس از انتشار متن کامل موج اول و دوم این پیمایش ملی، اینک متن کامل موج سوم این پیمایش مهم توسط وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارش «بررسی لایحه بودجه سال 1400 کل کشور؛ بودجه بخش میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری» در دیماه سال 1399 توسط دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ معاونت پژوهشهای اجتماعی- فرهنگی مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی تدوینشده است. گزارش حاضر به مسئله تطبیق سیاستها و برنامههای مدنظر لایحه بودجه با اسناد بالادستی و بهصورت مشخص قانون برنامه ششم توسعه میپردازد.
گزارش حاضر موج دوم پیمایش ملی «رفتارهای فرهنگی ایرانیان» است که بعدها بیشتر با عنوان «پیمایش ملی مصرف فرهنگی» شناخته شد. موج اول این پیمایش در سال 1378 و موج دوم با تغییراتی در پرسشنامه و طرح نمونه گیری در پاییز سال 1382 اجرا شد.
این پژوهش توسط مهدی باباربیع و باهدف شناسایی آسیبهای ساختار مطبوعات محلی انجام شده و آسیب هایی که از درون و بیرون متوجه مطبوعات محلی است و باعث کاهش سرعت شتابان مطبوعات محلی و تاثیرگذاری آن در جامعه میشود را بررسی کرده است. این پژوهش را پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در سال 1397 منتشر کرده است.