موضوع اصلی این کتاب جوک و شوخیهای زبانی است. دلیل اهمیت یافتن جوک، آن است که ساختاری به ظاهر ساده و اندازهای کوچک دارد و میتوان به عنوان یکی از کوچکترین واحدهای اطلاعاتی تکثیرشونده در زمینهی فرهنگ مورد وارسی قرار گیرد.
در این پژوهش توصیفی-تحلیلی تلاش میشود نشان داده شود فیلم های جشنواره فجر 1396 به چه تخیلی در باب کشور ایران دامن میزنند و فیلمسازان چه امیال ناخودآگاه اجتماعی درباره مسائل و وضعیت فعلی کشور دارند؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همانند سالهای گذشته در سالنامه 1399 نیز مهمترین آمار مربوط به فرهنگ و هنر را منتشر کرده است. شایان ذکر است در این سال به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و هنری تعطیل شدند و به همین دلیل این شاخصها نسبت به سالهای قبل کاهش قابل توجهی داشتند.
گزارش پیش رو، بخش دوم گزارش «سیمای بازنشستگان در پیمایش ارزشها و نگرشهای ایرانیان» است که بر اساس گزارش کشوری موج سوم پیمایش «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» تدوین شده بود. در این گزارش روند تغییرات و تحولات ارزشها و نگرشهای بازنشستگان ایرانی در طول دورههای مختلف بررسی میشود و آرا و نظرات آنان در این دورهها مورد مقایسه قرار میگیرد.
گزارش حاضر خلاصهای از ارزشها و نگرشهای جمعیت بازنشسته ایران است که بر اساس گزارش کشوری موج سوم پیمایش «ارزشها و نگرشهای ایرانیان» تدوین شده است. دادههای این پژوهش ملی به شیوه پیمایشی و بر اساس مصاحبه حضوری با ۱۴۹۰۶ نفر از افراد ۱۵ سال و بالاتر ساکن ۳۱ استان کشور و در شهریور و مهرماه ۱۳۹۴ گردآوری و پردازش شده است. گزارش پیش رو بر نظرات «بازنشستگان» متمرکز بوده که شامل ۸ درصد افراد مورد مطالعه (۱۱۹۸ نفر) بوده است.
مرکز ملی مطالعات جهانیشدن در سال 1392 کتاب «فرهنگ و جهانیشدن» را منتشر کرد. این کتاب تلخیص و ترجمه هفت کتاب است: 1- فرهنگ، فرد اینگلس، 2- نظام چندفرهنگی در جامعه جهانی، پیتر کیویستو، 3- فضای فرهنگهای جهانی معماری، شهرگرایی، هویت، آنتونی کینگ، 4- مردمشناسی جهانیشدن: مجموعه مقالات،جاناتان خاویر ایندا و رناتو روسالدو، 5- جهانیشدن و تمدنها، مهدی مظفری، 6- هویتهای دولتی و همگنسازی مردم، هیثر رائه و 7- دانشگاه در عصر جهانیشدن، روجر کینگ.
گزارشهای استانی پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی 1398 (موج سوم)
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارش مربوط به استان اصفهان در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. گزارش استانی زیر مربوط به استان اصفهان است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر اصفهان است و جامعه آماری آن شامل سایر شهرها و روستاهای استان نمیشود.
گزارشهای استانی پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی 1398 (موج سوم)
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارش مربوط به استان اردبیل در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. گزارش استانی زیر مربوط به استان اردبیل است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر اردبیل است و جامعه آماری آن شامل سایر شهرها و روستاهای استان نمیشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. دومین گزارش استانی مربوط به استان آذربایجان غربی است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر ارومیه است و جامعه آماری آن شامل سایر شهرها و روستاهای استان نمیشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.