پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارش مربوط به استان اردبیل در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. گزارش استانی زیر مربوط به استان اردبیل است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر اردبیل است و جامعه آماری آن شامل سایر شهرها و روستاهای استان نمیشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. دومین گزارش استانی مربوط به استان آذربایجان غربی است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر ارومیه است و جامعه آماری آن شامل سایر شهرها و روستاهای استان نمیشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی 1398 (موج سوم)
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارش مربوط به استان آذربایجان غربی در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی 1398 (موج سوم)
پس از انتشار متن کامل گزارش کشوری موج سوم «پیمایش ملی مصرف کالاهای فرهنگی در ایران»، اینک متن کامل گزارش مربوط به استان آذربایجان شرقی در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1394 (موج سوم)
موج سوم پیمایش ملی ارزشهای و نگرشهای ایرانیان بر خلاف دو موج پیشین، از نمونه کشوری شهری و روستایی برخوردار است و همین امر بر اهمیت آن اضافه میکند. پس از انتشار گزارش کشوری این پیمایش، گزارشهای استانی نیز به تدریج در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر میشود.
گزارشهای استانی ارزشها و نگرشهای ایرانیان 1379 (موج اول)
موج اول پیمایش ملی ارزشها و نگرشهای ایرانیان در سال 1379 در سراسر ایران اجرا شد. پیشتر گزارش ملی این پیمایش در وبسایت مرکز رصد فرهنگی کشور منتشر شده بود و حال گزارشهای استانی این پیمایش نیز به تدریج منتشر خواهد شد. اولین گزارش استانی مربوط به استان آذربایجان شرقی است و چون موج اول فقط در مراکز استانها اجرا شد؛ این گزارش مختص شهر تبریز است.
به مناسبت نمایش فیلم «دِرب» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
فیلمهای جشنواره امسال هیچ نشانهای از هویت جامعهی ایران ندارند و فاقد تاریخمندی (Historicity) هستند. فیلم دِرب، تنها فیلم جشنواره است که به بخش بزرگی از جامعه ایران (اجتماعات غیرشهری) اختصاص دارد و اتفاقهای آن در محله و روستا یا شهری کوچک رخ میدهد و نه در شهرهای بزرگ و تودرتوی سازمانها و نهادهای کلان آن. از طرفی حتی یک فیلم -حتی در پسزمینه- نیز در جشنواره چهلم، بازنمای وضعیت بحرانی ایران در دو سال اخیر در خصوص کرونا و تبعات آن نبود و... . موارد فوق و برخی کاستیهای دیگر، که در ساختارها و سازوکارهای سینمایی ما رسوخ کرده و بار دیگر در جشنواره چهلم نمایان شد؛ در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در چیکدههای پیشین از پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان گویههای مربوط به سنجش بُعد اصول اعتقادی و عاطفی ارائه شده بود. در بخش سوم گویههای بُعد اخلاقی ارائه شده است.
در چیکده نخست از پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان بعد اول این پیمایش یعنی گویههای مربوط به سنجش اصول اعتقادی ارائه شد. در چیکده دوم؛ گویههای مربوط به بعد دوم یعنی عاطفی ارائه شده است.
پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان در سال 1388 توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) انجام شد. محقق این طرح محمدرضا طالبان دانشیار گروه جامعهشناسی انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی است. مرکز رصد فرهنگی طی چند مطلب بخشهایی از این گزارش را به همراه متن کامل آن منتشر میکند.
در چند سال اخیر برگزاری حراج تهران به عنوان بزرگترین بازار فروش آثار هنرهای تجسمی همراه با حاشیههای متعددی بوده است. این حراج از خرداد 1391 آغاز شد و در دی 1400 نیز آخرین دوره آن برگزار شده است. در نمودار زیر میزان فروش این حراج در طی این 10 سال مقایسه شده است.
به دلیل برخی موانع فرهنگی و محیطی در آینده باروری به آسانی افزایش نمییابد؛ زیرا کوچکسازی بعد خانواده امروزه به هنجاری جهان شمول تبدیل شده و بدیهی است که تغییر آن در زمانی کوتاه دشوار است. از این رو ارزش فرهنگی نهادی شده به دلیل دیرپایی و استمرار، تنها از طریق سیاستگذاری و برنامهریزی فرهنگی مستمر و درازمدت تغییرپذیر خواهد بود. هدف این مطالعه نیز نشان دادن همین تأثیر و تأثرات جمعیت و فرهنگ بر یکدیگر است. این گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی نسبت فرهنگ با تغییرات جمعیتی» توسط نظام بهرامی کمیل در سال 1396 انجام شده و دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آن را منتشر کرده است.