چارچوب آمارهای فرهنگی یونسکو 2009

چارچوب آمار فرهنگی(FCS) یک ابزار برای سازماندهی آمار فرهنگی ملی و بین المللی است که بر پایه مفهوم و درک مشترکی از فرهنگ استوار است و سنجش طیف گسترده‌ای از اصطلاحات فرهنگی را بدون در نظر گرفتن خاصیت اقتصادی و اجتماعی تولید آن امکان­‌پذیر می­‌کند و از طریق بیان تعاریف استاندارد، ارائه اطلاعات قابل مقایسه بین‌المللی امکان‌پذیر خواهد بود.
تصویر چارچوب آمارهای فرهنگی یونسکو 2009

چارچوب آمارهای فرهنگی ۲۰۰۹ یونسکو (FCS)کار مشترک مؤسسه آماری یونسکو (UIS)و بخش فرهنگی یونسکو است. این نسخه ویرایش شده روش‌شناسی آمارهای فرهنگی یونسکو بر پایه چارچوب آمارهای فرهنگی ۱۹۸۶ است. این ویرایش شامل مفاهیم جدید به وجود آمده از زمان ۱۹۸۶ در حوزه‌های فرهنگی شامل موارد مرتبط با فناوری‌های جدید- که به شدت فرهنگ و راه‌های دسترسی به آن را متحول کرده‌است- میراث ناملموس و عملکردهای فرهنگی و سیاست‌‌گذاری می‌گردد.

دسترسی به آمارهای فرهنگی به نظام برنامه‌ریزی کشورها کمک می‌کند تا بتوان براوردی علمی در خصوص نیازهای فرهنگی جامعه انجام شود و امکانات موجود و همچنین اقدامات مورد نیاز برای رفع نیازهای فرهنگی شناسایی و تعیین شود. در این رابطه تعریف، سنجش و ارزیابی شاخص‌های فرهنگی، یکی از موضوعات مهم در بررسی عملکرد و برنامه‌ریزی حوزه فرهنگی است.

بر همین اساس، مؤسسه آماری و بخش فرهنگی سازمان فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) اقدام به تهیه چارچوبی تحت عنوان چارچوب آمارهای فرهنگی کرده‌اند که نسخه نهایی آن در سال ۲۰۰۹ میلادی منتشر شده است. این چارچوب به عنوان یک دستورالعمل و راهنمای عملیاتی برای مراکز آماری و نهادهای فرهنگی کشورها، تولید و انتشار آمارهای مهم حوزه فرهنگ را در هشت زیر مجموعه امکان‌پذیر کرده است تا مقایسه‌پذیری آمارهای فرهنگی کشورها بیش از پیش فراهم شود. در این مجموعه جنبه‌های مادی و غیرمادی فرهنگ مورد توجه گرفته و از دو بخش حوزه اصلی فرهنگ و حوزه وابسته و پشتیبان تشکیل شده است.

محمد غلامی، نادر حکیمی‌پور، محمدصادق علی‌پور و ایوب فرامرزی این کتاب را به سفارش پژوهشکده آمار ایران ترجمه کرده‌اند که 50 صفحه اول ترجمه فارسی به همراه متن کامل نسخه اصل انگلیسی آن در فایل‌های پیوست قابل دریافت است.

283745