ایرانی‌ها در سال ۹۸ به فیلم کمدی بسیار بیشتر از سایر فیلم‌ها روی خوش نشان دادند. فیلم‌های کمدی در این سال بیش از ۱۲ میلیون بازدیدکننده داشت که نزدیک به نیمی از مخاطبان سینما در ایران است. فیلم‌های اجتماعی با نزدیک به ۹ میلیون تماشاچی در رده بعدی قرار گرفته‌اند. اینفوگرافی پرطرفدارترین ژانرهای سینمای ایران در سال 1398 برگرفته از سایت نمافر است.

رونق گرفتن سینمای ایران پس از کرونا

تعداد تماشاگر و میزان فروش سینما در سال 1400

در دو سال اخیر به دلیل همه‌گیری کرونا سینماها و سایر سالن‌های فرهنگی-هنری شاهد تعطیلی‌های مستمر و کاهش حضور تماشاگران بودند؛ ولی آمارها نشان می‌دهد در دو ماه اخیر با اجرای واکسیناسیون گسترده و بازگشایی سینماها مجددا رونق به آنها بازگشته است. اینفوگرافی زیر مقایسه‌ای دارد میان آمار سینمای ایران در 7 ماه اول سال 1400 با آبان و آذر همان سال.
طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، متوسط میزان تماشای ماهواره بعد از عضویت در فیلیمو در میان کاربران این سامانه کاهش داشته است. بر اساس این افکارسنجی در یادداشت حاضر به این مسئله پرداخته شده که VOD‌های ایرانی چگونه می‌توانند در کاهش تماشای ماهواره مفید باشند و سیاست‌گذاری و نظارت بر VOD‌ها بهتر است بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد یا صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران؟
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مهر ماه سال 1385 پژوهشی با عنوان «وضعیت هنر در ایران (۱): آشنایی با متولیان عرصه هنر (سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی-هنری)» به قلم ابراهیم غلام‌پور آهنگر منتشر کرد.

گزارش رصد فرهنگی (4)

سینمای ایران در سال 1398

خصیصه بزرگ سینمای ایران در تصویر جهانی آن؛ سینمای کم هزینه، واقع گرایانه با قصه‌های جهانی و دردمندانه درباره انسان است. در این گزارش مسیر سینمای ایران در سال 1398، از گزارش میراث سال 1397 آغاز و با طرح و نقد و بررسی بررسی جریان سیاست‌گذاری (سیاست‌های اداری و مدیریتی، اقتصادی و مالی) و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با تولید و پخش و اکران و حضور در جشنواره‌های داخلی و خارجی ادامه می‌یابد. همچنین جریان فیلم‌سازی سال 1398، از منظر تفکیک نقش نهادهای فیلمسازی در کشور گزارش و بررسی می‌شود و در نهایت با سخنی کوتاه پیرامون اخبار رخدادهای اعضای خانوادة سینمای کشور بسته پایان می ‌یابد.