شناخت الگوهای تازۀ فیلم و سریال دیدن، چه ابزارها و مدیومهای آن و چه گرایشهای مخاطبان، اهمیت دارد. پیمایشها و پژوهشهای مختلف در پی این بودهاند جایگاه فیلم و سریال در زندگی روزمرۀ مردم و ترجیحها / سلیقههای سینمایی مردم و تمایز میان ذائقۀ نخبه / غیرنخبه در پاسخگویان و... چگونه بوده است. در ادامه پنج مورد از این تحقیقات بهطور اجمالی معرفی میشود.
پیمایش ملی سنجش ذائقه سینمایی ایرانیان به سفارش سازمان سینمایی کشور در تابستان 1400 با تعداد نمونه 5.339 و در گستره ملی توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات اجرا شده است.
براساس دادههای سامانۀ مدیریت فروش و اکران سینما کرونا مخاطبان سینما را به میزان زیادی کاهش داده است؛ مخاطبان نوروز 1400، 58هزار نفر بودهاند که در نوروز 1401 رشد 13برابری داشته و به 773هزار نفر رسیده اما همچنان با تعداد مخاطبان نوروز 1398 فاصله زیادی دارد. اینفوگرافی زیر را سایت نمافر طراحی کرده است.
بر اساس پیگیری خبرنگار ایسنا از دبیرخانۀ چهلویکمین جشنوارۀ فیلم فجر، تعداد ۱۰ فیلم از آثار اعلامشدۀ مسابقۀ جشنواره در بخش خصوصی تولید شدهاند. همچنین ژانر اجتماعی، بیشتر ژانر حاضر در جشنوارۀ چهلویکم است. جزئیات بیشتر در اینفوگرافی زیر آورده شده است که بهوسیلۀ خبرگزاری ایسنا تهیه شده.
گزارش «بررسی تحلیلی جشنوارۀ فیلم فجر از منظر تأثیر بر کلّیت سینمای ایران» را همایون قنواتی در سال 1395 برای دفتر مطالعات و برنامهریزی راهبردی نوشته است.
پژوهش «تصویر ایران در فیلمهای سیوهشتمین جشنوارۀ فیلم فجر» در بهمن 1398 در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری انجام شده است و تلاش کرده از خلال فیلمهای موجود در جشنواره مسائل جامعۀ ایران را درک و تحلیل کند.
مقالۀ «سینمای ایران، مخاطب و نیازهای فردی و اجتماعی» را علی اصغرکیا و سعید شاه حسینی نوشتهاند و در شمارۀ 64 فصلنامۀ علوم اجتماعی بهار 1393 منتشر شده است.